Filmowy konterfekt Witkacego

Katarzyna Taras

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)

Abstrakt

Taras twierdzi, że filmy o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu i adaptacje jego dzieł odwołują się do legendy jego osobowości i legendy katastrofizmu. Analizowane są tu filmy inspirowane życiem i twórczością Witkacego, m.in. W starym dworku Andrzeja Kotkowskiego. W interpretacji Kotkowskiego katastrofizm Witkacego to nie tylko jego biografia, ale przede wszystkim elementy zawarte w literaturze i malarstwie artysty. W filmie Andrzeja Domalika Schodami w górę, schodami w dół Witkacy ukryty jest pod postacią Malarza. Wizualizacje filmu nawiązują do kolorystyki jego obrazów. W Gwieździe Piołun Henryka Kluby Witkacy ukryty jest pod uniwersalną postacią Człowieka. Kluba kładzie silny nacisk na problem samobójstwa popełnianego w reakcji na zmianę sytuacji politycznej. Mariusz Treliński, autor filmowej adaptacji Pożegnania jesieni, inaczej rozkłada akcenty w biografii Witkacego.



Słowa kluczowe:

Witkacy, Andrzej Domalik, Henryk Kluba, Mariusz Treliński, Andrzej Kotkowski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Taras, K. (2001) „Filmowy konterfekt Witkacego”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 73–84. doi: 10.36744/kf.4177.

Autorzy

Katarzyna Taras 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska

Pracownik naukowy na Uniwersytecie Stefana Wyszyńskiego i na UMK w Toruniu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Katarzyna Taras

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.