Inteligenci

Katarzyna Taras

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego (Polska)

Abstrakt

Na przykładzie Spisu cudzołożnic i Pogody na jutro Jerzego Stuhra, Dnia świra Marka Koterskiego, Egoistów Mariusza Trelińskiego oraz Głośniej od bomb Przemysława Wojcieszka autorka próbuje zrekonstruować wizerunek polskiego inteligenta. Najważniejszym kryterium staje się dla niej to, jak bohaterowie rozumieją trzy pojęcia: służbę, misję i ofiarę, przywołane w definicji inteligencji stworzonej przez Jerzego Jedlickiego. Okazauje się, że służba, misja, ofiara dla bohatera Spisu cudzołożnic nie znaczą już nic, a Adasiowi Miauczyńskiemu i bohaterowi Pogody na jutro dają siłę, by mogli przywrócić rzeczywistości właściwe wymiary. O „inteligenckości” Smutnego i Filipa z Egoistów świadczy już jednak coś innego – zdolność do refleksyjności w bezrefleksyjnym świecie. „Najczystszym” niepokornym najnowszego polskiego kina jest Marcin z Głośniej od bomb Przemysława Wojcieszka – inteligent w pierwszym pokoleniu, który zostaje w Polsce (choć wszyscy wyjeżdżają), bo chce sprawdzić, czy tu da się żyć, bo w taki sposób rozumie służbę, misję i ofiarę.



Słowa kluczowe:

Jerzy Jedlicki, Adaś Miauczyński, inteligencja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Taras, K. (2007) „Inteligenci”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 142–159. doi: 10.36744/kf.3330.

Autorzy

Katarzyna Taras 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego Polska

Adiunkt na UKSW w Warszawie, wykłada też w szkołach podyplo­mowych przy IBL PAN w Warszawie; współpra­cuje z pismem „Nowaja Polsza” i „Kinem”; autorka ksiażki Witkacy i film (2005) oraz czte­rech rozdziałów Historii kina polskiego pod red. T. Lubelskiego i K. J. Zarębskiego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Katarzyna Taras

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.