Kilka trudności z historią muzyki filmowej
Abstrakt
Sowińska w swoim tekście zastanawia się nad różnymi modelami badania muzyki filmowej i jej historii – nad jej ujęciem diachronicznym, synchronicznym, nad socjokulturowymi jej kontekstami. Zestawia ze sobą dwie książki: Tatiany Jegorowej Soviet Film Music. An Historical Survey (na temat muzyki filmowej w kinie radzieckim) oraz Twenty Four Frames Under: A Buried History of Film Music Russela Lacka. Zestawienie to wypada zdecydowanie na korzyść drugiej – podczas gdy Jegorowa traktuje swój przedmiot dość sztywno a zarazem powierzchownie, Lack jest bardziej elastyczny, a jego tekst wielowymiarowy. Sowińska wspomina też o sytuacji muzyki filmowej w Polsce i o różnicach potraktowania jazzu w kinie europejskim i polskim.
Słowa kluczowe:
muzyka filmowa, Tatiana Yegorova, Russell LackBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Iwona Sowińskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Adiunkt w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego, autorka książki Dźwięki i obrazy. O słuchaniu filmów, Katowice 2001.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Iwona Sowińska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Iwona Sowińska, Muzyka bez granic? Działalność Henryka Warsa po wybuchu wojny , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Iwona Sowińska, W butach po nieboszczyku Lautmannie. Ukryta perspektywa „Sklepu przy głównej ulicy” Kadára i Klosa , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Iwona Sowińska, Dwuznaczny powab. Opera w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Iwona Sowińska, Transferując Chopina: „Chopin, piewca wolności” Gézy von Bolváry’ego , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy