Szczątkowe obecności. Portrety Carla Gesualdo

Dariusz Czaja

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł podejmuje problem zagadki biograficznej Carla Gesualdo – włoskiego kompozytora i muzyka z przełomu XVI i XVII wieku. Na podstawie kilku ważnych świadectw artystycznych autor stara się zgłębić niepokojącą badaczy i interpretatorów kwestię tożsamości „księcia muzyków”, próbuje odtworzyć jego portret pamięciowy. Zestawia więc obok siebie i bliżej charakteryzuje: film Wernera Herzoga Death for Five Voices, opowiadanie Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Madrygał żałobny i powieść niemieckiego pisarza Tynset. Na tych przykładach demonstruje kłopoty, przed jakimi staje historyk i biograf rekonstruujący życie i dzieło artysty. W konkluzji dowodzi, że to, co najcenniejsze i najbardziej istotne z życia artysty, zostaje zamknięte w jego dziele. Każda biografia jest – musi być – epistemologiczną porażką.



Słowa kluczowe:

Carlo Gesualdo, Werner Herzog, Gustaw Herling-Grudzinski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Czaja, D. (2004) „Szczątkowe obecności. Portrety Carla Gesualdo”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 244–265. doi: 10.36744/kf.3616.

Autorzy

Dariusz Czaja 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Antropolog kultury, adiunkt w Instytucie Antropologii Kultury i Etnologii UJ, członek redakcji „Kontekstów”, współpracow­nik „Tygodnika Powszechnego”. Redaktor ksią­żek Mitologie popularne (1994) i Metamorfozy ciała (1999), autor pracy Sygnatura i fragment. Narracje antropologiczne (2003). Zajmuje się sze­roko rozumianą antropologią współczesności, an­tropologią, pograniczem antropologii i literaturo­znawstwa, zagadnieniami ekfrazy, poetyką gatun­ku „podróży włoskiej”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Dariusz Czaja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.