Zagadka arcydzieła. Balzak i Rivette

Dariusz Czaja

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Punktem wyjścia eseju jest refleksja na temat rozumienia obrazu malarskiego zawarta w opowiadaniu Balzaka Le Chef-d’oeuvre inconnu. Autor pokazuje podobieństwa i różnice pomiędzy wizją obrazu przedstawioną w legendarnym tekście Balzaka a jego filmową reprezentacją w dziele Jacquesa Rivette'a La Belle Noiseuse. Interesuje go w pierwszym rzędzie retoryka rozmowy o ontologii obrazu a także konsekwencje jego pojmowania dla rozumienia zadań i istoty sztuki w ogóle.


Słowa kluczowe:

Jacques Rivette, Honoriusz Balzak, malarstwo

Ashton Dore, A Fable of Modern Art, University of California Press, Berkley 1991, s. 10.
  Google Scholar

Balthus, Pod prąd. Rozmowy z Constanzem Constantinim, tłum. J. M. Kłoczowski, Noir sur Blanc, Warszawa 2004, s. 146.
  Google Scholar

Danto Arthur C., Introduction, w: Honoré de Balzac, „The Unknown Masterpiece” and „Gambara”, New York Review of Books, New York 2001, s. 8, 10, 18, 23, 25.
  Google Scholar

de Balzac Honoré, Nieznane arcydzieło, tłum. J. Rogoziński, Czytelnik, Warszawa 1951, s. 13.
  Google Scholar

Derrida Jacques, Prawda w malarstwie, tłum. M. Kwietniewska, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003.
  Google Scholar

Didi-Huberman Georges, Confronting Image. Questioning the Ends of a Certain History of Art, tłum. J. C. Goodman, Penn State Press, State College 2004, s. 234.
  Google Scholar

Didi-Huberman Georges, La peinture incarnée, Les Editions de Minuit, Paris 1985, s. 35, 66-67.
  Google Scholar

Gans Eric, Balzac’s „Unknowable Masterpiece” and the Limits of the Classical Esthetic, „MLN” 1975, nr 90 (4), s. 504-516.
DOI: https://doi.org/10.2307/2906835   Google Scholar

Gilman Margaret, Balzac and Diderot: „Le Chef-d’œuvre inconnu”, „PMLA” 1950, nr 4, t. 65, s. 644.
DOI: https://doi.org/10.2307/459659   Google Scholar

Goetz Adrien, Frenhofer et les maîtres d’autrefois, „L’Année balzacienne” 1994, nr 15, s. 69-89.
  Google Scholar

Juszczak Wiesław, Zasłona w rajskie ptaki albo o granicach „okresu powieści”, PIW, Warszawa 1981, s. 49-55.
  Google Scholar

Kear Jon, „Frenhofer, c’est moi”: Cézanne’s Nudes and Balzac’s „Le Chef-d’œuvre inconnu”, „Cambridge Quarterly” 2006, nr 35 (4), s. 345-360.
DOI: https://doi.org/10.1093/camqtly/bfl028   Google Scholar

Knight Diana, From Painting to Sculpture: Balzac, Pygmalion and the Secret of Relief in „Sarrasine” and „The Unknown Masterpiece”, „Paragraph” 2004, nr 1, t. 27, s. 79, 89.
DOI: https://doi.org/10.3366/para.2004.27.1.79   Google Scholar

Shillony Héléna, En marge du „Chef-d’œuvre inconnu”: Frenhofer, Appelle et David, „L’Année balzacienne” 1982, nr 3, s. 288-290.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Czaja, D. (2009) „Zagadka arcydzieła. Balzak i Rivette”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 129–146. doi: 10.36744/kf.3176.

Autorzy

Dariusz Czaja 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Redaktor „Kontekstów”, antro­polog kultury. Dr hab., wykładowca UJ, Autor książek Sygnatura i fragment. Narracje antro­pologiczne (2004) i Anatomia duszy. Figury wyobrazni i gry językowe (2006), Lekcje ciemności (2009).



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Dariusz Czaja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.