Wielki kod. Kilka uwag na temat „Π”

Dariusz Czaja

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Wbrew tytułowi film Darrena Aronofsky’ego nie jest filmem matematycznym. Mimo wyraźnych ambicji poznawczych i licznych odniesień do matematyki i liczb, film Π nie aspiruje do rywalizacji z matematyką akademicką. Jest za to próbą niezwykle oryginalnego opisania dylematu współczesnej mentalności. Wydaje nam się, że żyjemy w czasach niecierpliwego oczekiwania na złamanie ostatecznego kodu, że uczestniczymy w ostatnim akcie wielkiego dramatu objawienia tajemnic świata. Myślimy, że za chwilę nastąpi akt „wielkiego rozwiązania”. Dylematy współczesnych poszukiwań naukowych i popularnej mentalności „ostatecznego sensu” intensywnie ogniskują się w postaci szalonego teoretyka liczb Maxa Cohena. Pod wieloma względami Cohen przypomina bohatera faustowskiego. Nie odrzucając tej interpretacji, Czaja kreśli szczegółową paralelę między matematycznym geniuszem a geometrą z Zamku Kafki. Czaja stwierdza, że świat jako epifania jest odpowiedzią na świat jako kod lub rebus do rozwiązania. Poczucie rzeczywistości, którego doświadczamy, nie może być policzone, ale czasami można je zobaczyć poprzez ekstatyczny akt kontemplacji.



Słowa kluczowe:

Darren Aronofsky, Max Cohen, Franz Kafka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Czaja, D. (2001) „Wielki kod. Kilka uwag na temat «Π»”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 179–193. doi: 10.36744/kf.4161.

Autorzy

Dariusz Czaja 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Antropolog kultury, adiunkt w Instytucie Antropologii Kultury i Etnologii UJ, członek redakcji „Kontekstów”, współpracow­nik „Tygodnika Powszechnego”. Redaktor ksią­żek Mitologie popularne (1994) i Metamorfozy ciała (1999). Zajmuje się sze­roko rozumianą antropologią współczesności, an­tropologią, pograniczem antropologii i literaturo­znawstwa, zagadnieniami ekfrazy, poetyką gatun­ku „podróży włoskiej”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Dariusz Czaja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.