Wielki kod. Kilka uwag na temat „Π”
Abstrakt
Wbrew tytułowi film Darrena Aronofsky’ego nie jest filmem matematycznym. Mimo wyraźnych ambicji poznawczych i licznych odniesień do matematyki i liczb, film Π nie aspiruje do rywalizacji z matematyką akademicką. Jest za to próbą niezwykle oryginalnego opisania dylematu współczesnej mentalności. Wydaje nam się, że żyjemy w czasach niecierpliwego oczekiwania na złamanie ostatecznego kodu, że uczestniczymy w ostatnim akcie wielkiego dramatu objawienia tajemnic świata. Myślimy, że za chwilę nastąpi akt „wielkiego rozwiązania”. Dylematy współczesnych poszukiwań naukowych i popularnej mentalności „ostatecznego sensu” intensywnie ogniskują się w postaci szalonego teoretyka liczb Maxa Cohena. Pod wieloma względami Cohen przypomina bohatera faustowskiego. Nie odrzucając tej interpretacji, Czaja kreśli szczegółową paralelę między matematycznym geniuszem a geometrą z Zamku Kafki. Czaja stwierdza, że świat jako epifania jest odpowiedzią na świat jako kod lub rebus do rozwiązania. Poczucie rzeczywistości, którego doświadczamy, nie może być policzone, ale czasami można je zobaczyć poprzez ekstatyczny akt kontemplacji.
Słowa kluczowe:
Darren Aronofsky, Max Cohen, Franz KafkaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Dariusz Czajakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Antropolog kultury, adiunkt w Instytucie Antropologii Kultury i Etnologii UJ, członek redakcji „Kontekstów”, współpracownik „Tygodnika Powszechnego”. Redaktor książek Mitologie popularne (1994) i Metamorfozy ciała (1999). Zajmuje się szeroko rozumianą antropologią współczesności, antropologią, pograniczem antropologii i literaturoznawstwa, zagadnieniami ekfrazy, poetyką gatunku „podróży włoskiej”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Dariusz Czaja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dariusz Czaja, „Biała prawda myśli”. Elegia szpitalna , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Dariusz Czaja, Zagadka arcydzieła. Balzak i Rivette , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Dariusz Czaja, Szczątkowe obecności. Portrety Carla Gesualdo , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film