Narodowy socjalizm i adaptacje literatury. „Der Schritt vom Wege” Gustafa Gründgensa i „Kleider machen Leute” Helmuta Käutnera
Abstrakt
Eric Rentschler twierdzi, że produkcja filmowa w Trzeciej Rzeszy stanowi uderzająco konkretny przykład konstruktu kina dominującego (jak Hollywood) opracowanego przez teoretyków filmu. Ale czy era niemieckiego Hollywood jest ideologiczna w taki sam sposób jak Hollywood, czy też w inny? Rozważania na temat narodowosocjalistycznych adaptacji nienazistowskich tekstów mogą pomóc w określeniu specyficznego znaczenia ideologii w kontekście nazistowskim. Stosunkowo niewielki obszar narodowosocjalistycznych adaptacji literackich zyskuje nieproporcjonalnie duży potencjał odkrywczy ze względu na wyraźnie dostrzegalne rozbieżności między oryginalnymi, przednazistowskimi tekstami a ich nazistowskimi przeróbkami. Rozważane tutaj adaptacje to Der Schritt vom Wege (1939) Gustafa Gründgensa, oparta na Effi Briest Fontane’a – dziele szczególnie problematycznym dla ideologii narodowosocjalistycznej – oraz wersja Kleider machen Leute (1940) Gottfrieda Kellera autorstwa Helmuta Käutnera, której przybliżony związek z oryginalną narracją wydaje się oddalać prawdopodobnie nierozwiązywalny problem wierności oryginałowi, ale który również jest problematyczny.
- Tekst jest tłumaczeniem artykułu Paula Coatesa National Socialism and Literary Adaptation: Gustaf Gründgens’s „Der Schritt vom Wege” and Helmut Käutner’s „Kleider machen Leute”. Pierwodruk w: „German Life and Letters” 2000, t. 53, nr 2, s. 231-242. © 2000 by German Life and Letters.
Słowa kluczowe:
narodowy socjalizm, adaptacje literatury, nazizmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Paul Coateskwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Aberdeen Wielka Brytania
Profesor anglistyki na King’s College, University of Aberdeen w Szkocji. Interesuje się kinem europejskim i jego związkami z polityką (szczególnie kinematografią polską i niemiecką), wpływami totalitaryzmu, cenzurą, związkami religii i kina oraz wczesną teorią filmu dotyczącą kina niemego. Wybrane publikacje: The Story of the Lost Reflection: The Alienation of the Image in Western and Polish Cinema (1985), Identyczność i nieidentyczność w twórczości Bolesława Leśmiana (PIW, 1986), The Gorgon’s Gaze: German Cinema, Expressionism and the Image of Horror (1991), Film at the Intersection of High and Mass Culture (1994). Redaktor tomu Lucid Dreams: The films of Krzysztof Kieślowski (1999).
Statystyki
Abstract views: 5PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Paul CoatesAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paul Coates, Twarze i „twarzowość” , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Paul Coates, To być może Jezus. O Chrystusie i figurach Chrystusa , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie