To być może Jezus. O Chrystusie i figurach Chrystusa
Abstrakt
Autor zwraca uwagę na to, że istnieje w krytyce nurt, który przypisuje każdemu dziełu filmowemu konotacje religijne, uwznioślając je, w sposób często nieusprawiedliwiony. Jako przykład podaje analizy przyrównujące do Chrystusa takie postaci, jak Superman, John Conor z Terminatora i Neo z Matrixa czy Tomek z Krótkiego filmu o miłości Kieślowskiego, w których na plan pierwszy wysuwa się funkcję odkupieńczą tych postaci. Identyfikacja funkcji odkupieńczej czy imiona biblijne nie są wystarczającym powodem, by utożsamiać tych bohaterów z Jezusem czy innymi postaciami z Biblii. Coates szuka odniesień religijnych na głębszym poziomie, odwołując się do metody psychoanalitycznej, i w tym celu przywołuje takie filmy, jak Tam gdzie rosną poziomki Bergmana, Idiota Kurosawy, trylogia von Triera, wreszcie Jesus Christ Superstar Jewisona oraz Piłat i inni Wajdy.
- Tekst jest tłumaczeniem fragmentu książki Paula Coatesa Cinema, Religion and the Romantic Legacy, Ashgate Publishing, Aldershot 2003. © 2003 by Ashgate Publishing.
Słowa kluczowe:
Chrystus, kino, figury ChrystusaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Paul Coateskwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Aberdeen Wielka Brytania
Profesor anglistyki na King’s College, University of Aberdeen w Szkocji. Wybrane publikacje: The Story of the Lost Reflection: The Alienation of the Image in Western and Polish Cinema (1985), Identyczność i nieidentyczność w twórczości Bolesława Leśmiana (PIW, 1986). Redaktor tomu Lucid Dreams: The films of Krzysztof Kieślowski (1999).
Statystyki
Abstract views: 6PDF downloads: 1
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Paul CoatesAutor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Paul Coates, Twarze i „twarzowość” , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Paul Coates, Narodowy socjalizm i adaptacje literatury. „Der Schritt vom Wege” Gustafa Gründgensa i „Kleider machen Leute” Helmuta Käutnera , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film