Maria, mit i „Inny”: obraz, kult i tabu

Paul Coates

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Aberdeen (Wielka Brytania)

Abstrakt

Coates analizuje Metropolis, film Fritza Langa i Thei von Harbou, w kontekście antysemickich nastrojów, które miały wpływ na zbiorową świadomość Niemiec przed II wojną światową. Punktem wyjścia dla autora są pojęcia Innego, wroga, kozła ofiarnego i ofiary zastępczej sformułowane przez René Girarda. Kluczową postacią jest Maria w swoim podwójnym wcieleniu, świętym i prawdziwym, potwornym i fałszywym. Antysemityzm w Metropolis jest ukryty i zakodowany. Coates zdaje sobie sprawę, że taka interpretacja wiąże się z ryzykiem nadinterpretacji, ale Metropolis to film szczególny, poddany modyfikacjom i ponownemu montażowi. Autor udowadnia, że zmiany montażowe nie były neutralne ideologicznie i doskonale korespondowały z podsycanymi przez nazistów obawami przed żydowskim zagrożeniem.

  • Tekst jest tłumaczeniem fragmentu książki Paula Coatesa Cinema, Religion and the Romantic Legacy, Ashgate Publishing, Aldershot 2003. © 2003 by Ashgate Publishing.


Słowa kluczowe:

Fritz Lang, Thea von Harbou, mit, antysemityzm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Coates, P. (2003) „Maria, mit i «Inny»: obraz, kult i tabu”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 46–64. doi: 10.36744/kf.3497.

Autorzy

Paul Coates 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Aberdeen Wielka Brytania

Profesor anglistyki na King’s College, University of Aberdeen w Szkocji. In­teresuje się kinem europejskim i jego związkami z polityką, a także wpływami totalitaryzmu, historią i li­teraturą, kinematografią polską i niemiecką oraz wczesną teorią filmu dotyczącą kina niemego. Wybrane publikacje: The Gorgon’s Gaze: German Cinema, Expressionism, and the Image of Hor­ror (1991), Film at the Intersection of High and Mass Culture (1994).



Statystyki

Abstract views: 6
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Paul Coates

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.