„Wyborny trup” i inne zabawy

Agnieszka Taborska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Spośród wszystkich ruchów awangardowych surrealizm najradykalniej krytykował racjonalizm. Akademickie metody badania świata zastępując grami i prowokacją, wierzył w skuteczność czystej zabawy, wywołującej zaskoczenie i wzywającej do zrzucenia masek. Zapożyczając techniki dziecięcych gier oraz wymyślając własne, w sposób prosty i celny mierzył w filisterską mentalność. Wieloletnie oddanie grom było konsekwencją odrzucenia przez surrealistów fin-de-siècle’owego kultu artystycznej indywidualności. Płynęło z chęci doznania olśnienia nie w pracowni, lecz w zatłoczonym pokoju. Gry były dla nich ucieleśnieniem chęci zatarcia granic między jawą a snem, rozumem a szaleństwem, pracą a zabawą, powagą a wygłupem, intelektualnym zajęciem a jarmarczną rozrywką. Taborska przywołuje zasady i zapisy kilku gier, jakim oddawali się surrealiści – z najsłynniejszym „wybornym trupem” („Exquisite Corpse”) na czele.



Słowa kluczowe:

surrealizm, awangarda, gra

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Taborska, A. (2006) „«Wyborny trup» i inne zabawy”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 93–97. doi: 10.36744/kf.3361.

Autorzy

Agnieszka Taborska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Od 1989 roku prowadzi wykłady nt. sztuki XX wieku i literatury francuskiej w Rhode Island School of Design w Providence (USA).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Agnieszka Taborska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.