Zmieszczaniały komunista Luis Buñuel
Abstrakt
Esej poświęcony życiu i działalności artystycznej Luisa Buñuela. Taborska dowodzi, że rozdźwięk w osobowości Buñuela i sprzeczność między filmowym nonkonformizmem a mieszczańskim życiem patriarchy znalazły wyraz w jego filmach, których bohaterowie przypominali twórcę przeglądającego się w krzywym zwierciadle. Buñuel zagrał w trzech swoich filmach, w tym w słynnym Psie andaluzyjskim, ale autobiograficzny klimat cechuje większość jego dzieł, także tych opartych na oryginalnych scenariuszach lub adaptacjach, jak Viridiana, Tristana i Dyskretny urok burżuazji.
Słowa kluczowe:
Luis Buñuel, mieszczaństwo, autobiografiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Taborskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Tłumaczka (m. in. H. Soupeau Ostatnie noce paryskie, 1999). Wykłada w Rhode Island School of Design w Stanach Zjednoczonych. Przygotowuje książkę o surrealistycznej wizji Paryża w filmie i literaturze.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Agnieszka Taborska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Taborska, Między jawą a snem. Fotografia surrealistyczna , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Agnieszka Taborska, „Wyborny trup” i inne zabawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Agnieszka Taborska, Kult chwili przelotnej i Wielcy Przezroczyści. Nowe mity surrealizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Agnieszka Taborska, Koniec świata w Paryżu , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków