Zmieszczaniały komunista Luis Buñuel

Agnieszka Taborska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Esej poświęcony życiu i działalności artystycznej Luisa Buñuela. Taborska dowodzi, że rozdźwięk w osobowości Buñuela i sprzeczność między filmowym nonkonformizmem a mieszczańskim życiem patriarchy znalazły wyraz w jego filmach, których bohaterowie przypominali twórcę przeglądającego się w krzywym zwierciadle. Buñuel zagrał w trzech swoich filmach, w tym w słynnym Psie andaluzyjskim, ale autobiograficzny klimat cechuje większość jego dzieł, także tych opartych na oryginalnych scenariuszach lub adaptacjach, jak Viridiana, Tristana i Dyskretny urok burżuazji.



Słowa kluczowe:

Luis Buñuel, mieszczaństwo, autobiografia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Taborska, A. (2001) „Zmieszczaniały komunista Luis Buñuel”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 104–110. doi: 10.36744/kf.4180.

Autorzy

Agnieszka Taborska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Tłumaczka (m. in. H. Soupeau Ostatnie noce paryskie, 1999). Wykła­da w Rhode Island School of Design w Stanach Zjednoczonych. Przygotowuje książkę o surreali­stycznej wizji Paryża w filmie i literaturze.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Agnieszka Taborska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.