Między jawą a snem. Fotografia surrealistyczna
Abstrakt
Refleksja teoretyczna członków ruchu surrealizmu rzadko kiedy zwracała się w stronę fotografii, a jednak był to jeden z najbardziej popularnych, nośnych i znoszących próbę czasu środków wyrazu. Choć wielu surrealistów uprawiało fotografię na uboczu innych sztuk, choć często też nie traktowali jej jako sztukę, ale raczej zabawę, dziś fotografię surrealistyczną trudno byłoby przecenić. Taborska, przywołując prace Mana Raya, Jacques-André Boiffarda, Dory Maar, Claude Cahun, czy Brassaia, stara się uporządkować różne formy i przejawy tej sztuki, próbuje też określić, co świadczy o „surrealistyczności” danej fotografii. Za Davidem Bate’m dzieli fotografię surrealistyczną na trzy rodzaje: mimetyczny, profotograficzny i enigmatyczny. Pierwszy, najbardziej konwencjonalny, rejestruje rzeczywistość. Drugi typ to fotografia rejestrująca rzeczywistość zainscenizowana na potrzeby zdjęcia. Tutaj rzecz fotografowana jest surrealistyczna, a wrażenie wywoływane przez zdjęcie wynika wyłącznie z charakteru obiektu. Przy fotografii enigmatycznej – w potocznym rozumieniu najczęściej określane jako „surrealistycznej” i najtrudniej poddającej się interpretacji – wykorzystywane są stosowane w ciemni techniki (solaryzacja, rayogramy, podwójne naświetlenie) oraz zabiegi późniejsze, takie jak kolaż. Autorka próbuje też dotknąć fenomenu specyficznego humoru surrealistów, ich często niezwykle ironicznej ideologii. Choć bliska jest rewolucyjnej i przewrotnej aurze surrealizmu, jej refleksje zawsze jednak wpisują się w dyskurs szeroko pojętej sztuki.
Słowa kluczowe:
fotografia, surrealizm, David BateBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Taborskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Opublikowała między innymi Senny żywot Leonory de la Cruz, Abecadło Topora, Polubić muzykę country. Dziennik amerykańskiej podróży, Okruchy amerykańskie, liczne eseje o francuskim surrealizmie oraz przekłady Ostatnich nocy paryskich Philippe’a Soupaulta, Twarzy muśniętej smutkiem Gisèle Prassinos, Potwora w pudle i Wpław do Kambodży Spaldinga Graya. Od 1989 roku wykłada dwudziestowieczną sztukę i literaturę francuską w Rhode Island School of Design w Providence (USA).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Agnieszka Taborska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Taborska, „Wyborny trup” i inne zabawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens