Kult chwili przelotnej i Wielcy Przezroczyści. Nowe mity surrealizmu
Abstrakt
Autorka snuje refleksję nad wielkimi mitami surrealistów: nowoczesnym mitem miasta i mitem Wielkich Przezroczystych, które niewiele mają ze sobą wspólnego. Dzieli je zaledwie kilkanaście lat, ale był to w dziejach ruchu okres najbardziej brzemienny w zmiany, zwątpienia, żale, kryzysy przyjaźni, ceremonialne wykluczenia z grupy i rozstania dawnych konspiratorów wyobraźni, uciekających przed okupacją do obu Ameryk. Te dwa mity odegrały rolę papierków lakmusowych pokazujących istotę swych czasów: heroicznego początku i zgorzkniałego końca.
Słowa kluczowe:
surrealizm, mit, miastoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Taborskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Tłumaczka (m. in. H. Soupeau Ostatnie noce paryskie, 1999). Wykłada w Rhode Island School of Design w Stanach Zjednoczonych. Przygotowuje książkę o surrealistycznej wizji Paryża w filmie i literaturze.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Agnieszka Taborska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Taborska, „Wyborny trup” i inne zabawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Agnieszka Taborska, Między jawą a snem. Fotografia surrealistyczna , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość