Kult chwili przelotnej i Wielcy Przezroczyści. Nowe mity surrealizmu

Agnieszka Taborska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autorka snuje refleksję nad wielkimi mitami surrealistów: nowoczesnym mitem miasta i mitem Wielkich Przezroczystych, które niewiele mają ze sobą wspólnego. Dzieli je zaledwie kilkanaście lat, ale był to w dziejach ruchu okres najbardziej brzemienny w zmiany, zwątpienia, żale, kryzysy przyjaźni, ceremonialne wykluczenia z grupy i rozstania dawnych konspiratorów wyobraźni, uciekających przed okupacją do obu Ameryk. Te dwa mity odegrały rolę papierków lakmusowych pokazujących istotę swych czasów: heroicznego początku i zgorzkniałego końca.



Słowa kluczowe:

surrealizm, mit, miasto

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Taborska, A. (2003) „Kult chwili przelotnej i Wielcy Przezroczyści. Nowe mity surrealizmu”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 172–181. doi: 10.36744/kf.3808.

Autorzy

Agnieszka Taborska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Tłumaczka (m. in. H. Soupeau Ostatnie noce paryskie, 1999). Wy­kłada w Rhode Island School of Design w Sta­nach Zjednoczonych. Przygotowuje książkę o surrealistycznej wizji Paryża w filmie i litera­turze.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Agnieszka Taborska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.