„Coniunctio oppositorum”. O celu wędrówki w głąb „Trzeciej części nocy”
Abstrakt
Autorka podejmuje próbę interpretacji filmu Żuławskiego, biorąc za punkt odniesienia przesłanie apokaliptyczne. Morstin-Popławska zauważa, że – paradoksalnie – najgłębsze w wymowie apokaliptyczne treści wynikają z wyraźnie dającej się dostrzec w tym filmie labiryntowej koncepcji świata przedstawionego, natomiast samego ciężaru wszystkich odwołań do Janowego Objawienia Żuławski nie zdołał do końca udźwignąć. Według autorki, film ów trzeba czytać pomiędzy powracającymi cytatami apokaliptycznymi, śledząc szlak wędrówki Michała przez okryty nocą świat wojennego błędnika. Ważne jest w tym filmie również jego „rozpięcie” na micie Apokalipsy, któremu kształt nadaje labiryntowa wizja świata, tyle że w tym wypadku błędne ścieżki przyjmują postać spiralnego wiru, co w efekcie pozwala wykreować barokowy w genezie efekt świata w ruchu i Boga w ruchu.
Słowa kluczowe:
Andrzej Żuławski, Victor Turner, apokalipsaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Morstin-Popławskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktor nauk humanistycznych; asystent w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Specjalizuje sie w historii filmu polskiego oraz antropologii filmu.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Agnieszka Morstin-Popławska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Morstin-Popławska, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku