„Coniunctio oppositorum”. O celu wędrówki w głąb „Trzeciej części nocy”

Agnieszka Morstin-Popławska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka podejmuje próbę interpretacji filmu Żuławskiego, biorąc za punkt odniesienia przesłanie apokaliptyczne. Morstin-Popławska zauważa, że – paradoksalnie – najgłębsze w wymowie apokaliptyczne treści wynikają z wyraźnie dającej się dostrzec w tym filmie labiryntowej koncepcji świata przedstawionego, natomiast samego ciężaru wszystkich odwołań do Janowego Objawienia Żuławski nie zdołał do końca udźwignąć. Według autorki, film ów trzeba czytać pomiędzy powracającymi cytatami apokaliptycznymi, śledząc szlak wędrówki Michała przez okryty nocą świat wojennego błędnika. Ważne jest w tym filmie również jego „rozpięcie” na micie Apokalipsy, któremu kształt nadaje labiryntowa wizja świata, tyle że w tym wypadku błędne ścieżki przyjmują postać spiralnego wiru, co w efekcie pozwala wykreować barokowy w genezie efekt świata w ruchu i Boga w ruchu.



Słowa kluczowe:

Andrzej Żuławski, Victor Turner, apokalipsa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Morstin-Popławska, A. (2007) „„Coniunctio oppositorum”. O celu wędrówki w głąb «Trzeciej części nocy»”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 73–90. doi: 10.36744/kf.3325.

Autorzy

Agnieszka Morstin-Popławska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor nauk humanistycznych; asystent w Instytu­cie Sztuk Audiowizualnych UJ. Specjalizuje sie w historii filmu polskiego oraz antropologii filmu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Agnieszka Morstin-Popławska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.