Płacz nad obrazem. Problematyka kiczu religijnego w filmie Jerzego Łukaszewicza „Faustyna"
Abstrakt
Tekst jest próbą odpowiedzi na pytanie o przyczyny żywotności kiczu w obrębie ikonografii religijnej zachodnioeuropejskiego kręgu kulturowego. Powstrzymując się od jednoznacznej oceny zjawiska, autorka śledzi mechanizmy powstawania i funkcjonowania kiczu religijnego poddając analizie film Jerzego Łukaszewicza Faustyna. Pytanie o możliwość współistnienia kiczu i sacrum jest tu pytaniem o to, czy poprzez język kiczu można wyrazić prawdy najgłębsze i najistotniejsze. Tekst jest rozdziałem pracy magisterskiej Kicz w kinie polskim lat 90.
Słowa kluczowe:
Jerzy Łukasiewicz, kino polskie, kiczBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Morstin-Popławskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorantka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. W 2001 roku zdobyła I nagrodę w konkursie imienia Jana Józefa Lipskiego za pracę magisterską Kicz w kinie polskim lat 90.
Statystyki
Abstract views: 35PDF downloads: 14
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Agnieszka Morstin-Popławska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Morstin-Popławska, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Agnieszka Morstin-Popławska, „Coniunctio oppositorum”. O celu wędrówki w głąb „Trzeciej części nocy” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów