Kino duchowej przemiany
Abstrakt
Recenzja napisanej przez Seweryna Kuśmierczyka monografii Księga filmów Andrieja Tarkowskiego (2012) podsumowującej całą filmową twórczość tego reżysera. Kuśmierczyk ukazał proces twórczy artysty od narodzin pomysłu na film (pojawienia się pierwszego zapisu w dziennikach i listach Tarkowskiego), przez tworzenie scenariusza, pracę na planie filmowym, po montaż. Materiały archiwalne i źródłowe są przywoływane i cytowane w bardzo obszernej narracji przypisów. Praca Kuśmierczyka zachęca do wniknięcia w duchowy świat filmów Tarkowskiego, który ukazują zebrane w książce analizy filmowe i interpretacje autora. Lektura Księgi filmów... uświadamia czytelnikom, w jak dużym stopniu życie i twórczość Tarkowskiego są ze sobą powiązane i ile tracimy, oglądając dzieła tego reżysera bez znajomości jego historii.
Słowa kluczowe:
Seweryn Kuśmierczyk, Andriej Tarkowski, recenzjaBibliografia
Kuśmierczyk Seweryn, Księga filmów Andrieja Tarkowskiego, Wydawnictwo Skorpion, Warszawa 2012.
Google Scholar
Autorzy
Anna Melon-Regulskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Absolwentka polonistyki UW, doktorantka w Zakładzie Filmu i Kultury Audiowizualnej Instytutu Kultury Polskiej UW.
Statystyki
Abstract views: 34PDF downloads: 20
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Anna Melon-Regulska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.