Looping, czyli ekstaza powtórzenia

Aleksandra Hirszfeld

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony jednemu z bardziej płodnych działań na obrazie – loopingowi. Autorka wybrała do analizy trzy typy loopingu: zapętlenie oparte na oświeceniowej idei encyklopedycznego porządkowania za pomocą „ruchomej klasyfikacji”, looping jako rytmiczne nawarstwienie repetytywnych elementów według zasady intensyfikacji lub zagęszczenia oraz looping jako abstrakcyjna forma oparta na transie. Naczelną i najbardziej sensotwórczą cechą organizującą strategię loopingową jest ruch. W pierwszym przypadku kolekcjonowanie osobliwych momentów buduje serię encyklopedii kinematograficznej. Zagęszczenie zaś, nawiązujące do Freudowskiej Verdichtung, zarządza zasadą repetycji pojawiającej się wielokrotnie w różnych konfiguracjach w takich filmach, jak Pièce Touchée. W loopingu opartym na transie i abstrakcji akcent pada na proces. Selektywność zawarta w seryjnych frazach loopingu wynosi myślenie o obrazie w przestrzeń form abstrakcyjnych i pozaobrazowych.


Słowa kluczowe:

looping, powtórzenie, pętla

Andrew, Dudley. 1995. Eisenstein. W: Główne teorie filmu. Tłum. A. Kołodyński. Łódź: PWSFTViT.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles. 1999. Bergsonizm. Tłum. P. Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles. 2000. Nietzsche. Tłum. B. Banasiak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles. 2008. Kino. 1.Obraz-ruch 2.Obraz-czas. Tłum. J. Margański. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
  Google Scholar

Foucault, Michael. 2005. Słowa i rzeczy. Tłum. T. Komendant. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
  Google Scholar

Freud, Sigmund. 1998. Objaśnianie marzeń sennych. Tłum. R. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Irzykowski, Karol. 1924. Dziesiąta muza: Zagadnienia estetyczne kina. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.
  Google Scholar

Roussel, Raymond. 1979. Locus Solus. Tłum. A. Wolicka. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Hirszfeld, A. (2013) „Looping, czyli ekstaza powtórzenia”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 167–176. doi: 10.36744/kf.2752.

Autorzy

Aleksandra Hirszfeld 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Freelancerka działająca w obszarze praktyk artystycznych i teorii sztuki no­wych mediów, filozofka i animatorka kultury. W 2011 r. obroniła w Instytucie Filozofii UW dok­torat poświęcony roli kategorii powtórzenia w kul­turze współczesnej. Realizuje własne projekty z pogranicza instalacji, sound artu oraz obiektów.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Aleksandra Hirszfeld

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.