Powtórzenie jako fuzja komentarzy. Kilka uwag o fenomenie kina indyjskiego

Aleksandra Hirszfeld

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Tekst ten to próba uchwycenia i odsłonięcia form i okoliczności, w jakich zrodził się dyskurs dotyczący kina Bollywood. Dyskurs ten wiąże się z zakorzenionymi w tradycji zachodniej stereotypami na temat Wschodu, z orientalizmem, który wciąż wyprzedza krytyczną myśl. Orientalizm to jednak przede wszystkim autokomentarz europejskiego Ja odbijającego się we własnym „Innym”. Zachód tworzy siebie przez kontrast z Orientem. W efekcie mamy do czynienia ze specyficznym powtórzeniem: ludzie Orientu, choć sami nie konstruują idei „orientalistycznych” to jednak wpisują się w myślenie, które narzuca im skonstruowany przez Zachód dyskurs „o Oriencie” i powtarzają je. Działa tu imperializm nie tylko ekonomiczny, ale i ideologiczny: krytyka zachodnia ocenia filmy masala w kategoriach produktu, który wpisuje się w klasyczny model orientalistycznego myślenia o Oriencie, w model kuszącej egzotyki. Hirszfeld patrzy na to zjawisko przez pryzmat mitu zarówno w ujęciu Barthes’a, jak i Proppa. Kino Bollywood zostaje zarażone Zachodem: na miejsce starych mitów przychodzą quasi-mieszczańskie mity-ideologie. Powstaje nowa wiedza, kłębowiska komentarzy i kolejne dyskursy tworzone właśnie przez Zachód.



Słowa kluczowe:

Bollywood, orientalizm, powtórzenie, kino indyjskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Hirszfeld, A. (2008) „Powtórzenie jako fuzja komentarzy. Kilka uwag o fenomenie kina indyjskiego”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 71–80. doi: 10.36744/kf.3227.

Autorzy

Aleksandra Hirszfeld 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Doktorantka w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warsza­wskiego. Animatorka kultury, artystka, teoretyk sztuki nowych mediów. Obecnie pracuje nad roz­prawą doktorską poświęconą problematyce po­wtórzenia w sztukach audiowizualnych.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Aleksandra Hirszfeld

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.