„Cogito ergo video”. Wprowadzenie do „Histoire(s) du cinéma” Godarda

Aleksandra Hirszfeld

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Analizując Histoire(s) du cinéma autorka stawia hipotezę dotyczącą nowej roli autoreferencji, roli, która ujawnia się właśnie w - zapomnianym dziś nieco (zwłaszcza w Polsce) - dziele Godarda. Autoreferencja jawi się tutaj jako figura powtórzenia, a zarazem klucz do zrozumienia historii kina (oraz - do pewnego stopnia - historii tout court). Odniesienie się obrazu do procesu jego własnego historycznego rozwoju prowadzi do wytworzenia specyficznej historiozofii. Histoire(s)... to próba wydobycia historii możliwej, albo raczej: historii jako pewnej możliwości. Nowe spojrzenie na historię polega, w przypadku Godarda, na zaakcentowaniu kwestii możliwości, na ujęciu z perspektywy tej określonej modalności, problemu dziejów. Można powiedzieć, że Histoire(s) du cinéma Godarda opowiada(ją) historię kina jako historię upadku, owa próba rozliczania się z przeszłością, ma jednak przede wszystkim umożliwić zaistnienie tego, co a venir.


Słowa kluczowe:

Jean-Luc Godard, autoreferencja, historia kina

Agamben Giorgio, Difference and repetition: On Guy’s Debord’s Films, w: Guy Debord and the Situationist International:Texts and Documents, red. Tom McDonough, MIT Press, Cambridge MA 2004, s. 315.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Bergsonizm, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1999, s. 31, 47, 51, 61
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Félix Guattari, Kłącze, tłum. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1998, 1-3 (36-38), s. 223-224, 234.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Félix Guattari, Mille Plateaux, Minuit, Paris 1980.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Negocjacje. 1972-1990, tłum. M. Herer, Wrocław 2007, s. 49.
  Google Scholar

Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002, s. 258-288.
  Google Scholar

Godard Jean-Luc, Introduction à une véritable histoire du cinéma, Albatros, Paris 1980.
  Google Scholar

Williams James S., Applauds J-L Godard’s (hi)stories, „Film Quarterly” 2008, Spring, nr 61(3), s. 10-16.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2008.61.3.10   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-12-31

Cited By / Share

Hirszfeld, A. (2009) „„Cogito ergo video”. Wprowadzenie do «Histoire(s) du cinéma» Godarda”, Kwartalnik Filmowy, (67-68), s. 79–96. doi: 10.36744/kf.3099.

Autorzy

Aleksandra Hirszfeld 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Doktorantka w Instytu­cie Filozofii UW. Przygotowuje rozprawe po­świeconą problematyce powtórzenia w sztukach audiowizualnych. Równolegle realizuje własne projekty artystyczne (fotografia, video-art, sound­-art) i działa w obszarze animacji kultury.



Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Aleksandra Hirszfeld

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.