„Cogito ergo video”. Wprowadzenie do „Histoire(s) du cinéma” Godarda
Abstrakt
Analizując Histoire(s) du cinéma autorka stawia hipotezę dotyczącą nowej roli autoreferencji, roli, która ujawnia się właśnie w - zapomnianym dziś nieco (zwłaszcza w Polsce) - dziele Godarda. Autoreferencja jawi się tutaj jako figura powtórzenia, a zarazem klucz do zrozumienia historii kina (oraz - do pewnego stopnia - historii tout court). Odniesienie się obrazu do procesu jego własnego historycznego rozwoju prowadzi do wytworzenia specyficznej historiozofii. Histoire(s)... to próba wydobycia historii możliwej, albo raczej: historii jako pewnej możliwości. Nowe spojrzenie na historię polega, w przypadku Godarda, na zaakcentowaniu kwestii możliwości, na ujęciu z perspektywy tej określonej modalności, problemu dziejów. Można powiedzieć, że Histoire(s) du cinéma Godarda opowiada(ją) historię kina jako historię upadku, owa próba rozliczania się z przeszłością, ma jednak przede wszystkim umożliwić zaistnienie tego, co a venir.
Słowa kluczowe:
Jean-Luc Godard, autoreferencja, historia kinaBibliografia
Agamben Giorgio, Difference and repetition: On Guy’s Debord’s Films, w: Guy Debord and the Situationist International:Texts and Documents, red. Tom McDonough, MIT Press, Cambridge MA 2004, s. 315.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Bergsonizm, tłum. P. Mrówczyński, Warszawa 1999, s. 31, 47, 51, 61
Google Scholar
Deleuze Gilles, Félix Guattari, Kłącze, tłum. B. Banasiak, „Colloquia Communia” 1998, 1-3 (36-38), s. 223-224, 234.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Félix Guattari, Mille Plateaux, Minuit, Paris 1980.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Negocjacje. 1972-1990, tłum. M. Herer, Wrocław 2007, s. 49.
Google Scholar
Europejskie manifesty kina, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2002, s. 258-288.
Google Scholar
Godard Jean-Luc, Introduction à une véritable histoire du cinéma, Albatros, Paris 1980.
Google Scholar
Williams James S., Applauds J-L Godard’s (hi)stories, „Film Quarterly” 2008, Spring, nr 61(3), s. 10-16.
DOI: https://doi.org/10.1525/fq.2008.61.3.10
Google Scholar
Autorzy
Aleksandra Hirszfeldkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktorantka w Instytucie Filozofii UW. Przygotowuje rozprawe poświeconą problematyce powtórzenia w sztukach audiowizualnych. Równolegle realizuje własne projekty artystyczne (fotografia, video-art, sound-art) i działa w obszarze animacji kultury.
Statystyki
Abstract views: 22PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Aleksandra Hirszfeld

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aleksandra Hirszfeld, Looping, czyli ekstaza powtórzenia , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne