Powtórzenie jako fuzja komentarzy. Kilka uwag o fenomenie kina indyjskiego
Abstrakt
Tekst ten to próba uchwycenia i odsłonięcia form i okoliczności, w jakich zrodził się dyskurs dotyczący kina Bollywood. Dyskurs ten wiąże się z zakorzenionymi w tradycji zachodniej stereotypami na temat Wschodu, z orientalizmem, który wciąż wyprzedza krytyczną myśl. Orientalizm to jednak przede wszystkim autokomentarz europejskiego Ja odbijającego się we własnym „Innym”. Zachód tworzy siebie przez kontrast z Orientem. W efekcie mamy do czynienia ze specyficznym powtórzeniem: ludzie Orientu, choć sami nie konstruują idei „orientalistycznych” to jednak wpisują się w myślenie, które narzuca im skonstruowany przez Zachód dyskurs „o Oriencie” i powtarzają je. Działa tu imperializm nie tylko ekonomiczny, ale i ideologiczny: krytyka zachodnia ocenia filmy masala w kategoriach produktu, który wpisuje się w klasyczny model orientalistycznego myślenia o Oriencie, w model kuszącej egzotyki. Hirszfeld patrzy na to zjawisko przez pryzmat mitu zarówno w ujęciu Barthes’a, jak i Proppa. Kino Bollywood zostaje zarażone Zachodem: na miejsce starych mitów przychodzą quasi-mieszczańskie mity-ideologie. Powstaje nowa wiedza, kłębowiska komentarzy i kolejne dyskursy tworzone właśnie przez Zachód.
Słowa kluczowe:
Bollywood, orientalizm, powtórzenie, kino indyjskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Aleksandra Hirszfeldkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Doktorantka w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Animatorka kultury, artystka, teoretyk sztuki nowych mediów. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską poświęconą problematyce powtórzenia w sztukach audiowizualnych.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Aleksandra Hirszfeld

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aleksandra Hirszfeld, „Cogito ergo video”. Wprowadzenie do „Histoire(s) du cinéma” Godarda , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Aleksandra Hirszfeld, Looping, czyli ekstaza powtórzenia , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne