Fantazmatyczne zniekształcenie w Salem, czyli współczesne czarownice doby #MeToo i nowych technologii

Katarzyna Oczkowska

kat.oczkowska@gmail.com
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7924-5697

Abstrakt

Tekst jest poświęcony analizie filmu Assassination Nation (reż. Sam Levinson, 2018) z perspektywy psychoanalitycznej teorii kina w ujęciu Todda McGowana. Wyszczególnia on cztery kategorie manifestowania się Lacanowskiego spojrzenia jako objet petit a w obszarze obrazu filmowego, z których najbardziej istotną w kontekście omawianego filmu jest kino fantazji. Polega ono na wkroczeniu fantazmatycznego zniekształcenia, czyli uwidocznieniu tego, co w codziennym doświadczeniu jest często przezroczyste. Autorka podejmuje się prześledzenia, w jaki sposób spojrzenie w formie fantazmatycznego zniekształcenia uobecnia się w filmie, a także jak angażuje widzki i widzów. Rozważaniom o fantazmatycznych wybuchach przemocy w filmowym Salem oraz o polowaniu na nastoletnie bohaterki towarzyszy odwołanie do figury czarownicy, w teorii feministycznej uznawanej za emancypacyjną. Podjęty zostaje również temat zaangażowania bohaterek w nowe technologie wraz z ich uwodzicielskim, a jednocześnie opresyjnym panoptyzmem.


Słowa kluczowe:

psychoanalityczna teoria kina, teoria spojrzenia, Todd McGowan, teoria feministyczna, czarownice, nowe technologie

Barnard, S. R. (2016). Spectacles of Self(ie) Empowerment? Networked Individualism and the Logic of the (Post)Feminist Selfie. W: L. Robinson, J. Schulz, S. R. Cotten, T. M. Hale, A. A. Williams, J. L. Hightower (red.), Studies in Media and Communications Volume 11: Communication and Information Technologies Annual. [New] Media Cultures (ss. 63-88). Bingley: Emerald Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/ S2050-206020160000011014
DOI: https://doi.org/10.1108/S2050-206020160000011014   Google Scholar

Chollet, M. (2019). Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet (tłum. S. Królak). Kraków: Wydawnictwo Karakter.
  Google Scholar

Cochrane, K. (2018, 29 stycznia). Feminist Splatter Opera „Assassination Nation” Is About Survival, Not Revenge. Slutever. https://slutever.com/assassination-nation
  Google Scholar

Dolar, M. (2014). Freud i polityczność (tłum. D. Matuszek, M. Rauszer). W: K. Kłosiń- ski, D. Matuszek (red.), Polityczność psychoanalizy. Freud - Lacan - Žižek (ss. 17-40). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Jurgenson, N. (2021). Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych (tłum. Ł. Zaremba). Kraków – Warszawa: Wydawnictwo Karakter – Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
  Google Scholar

Lorde, A. (2008). Nie zdemontujesz domu Pana przy użyciu jego własnych narzędzi (tłum. K. Szumlewicz). Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego (ss. 1-5). http:// www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0020lorde.pdf
  Google Scholar

McGowan, T. (2000). Finding Ourselves on a „Lost Highway”: David Lynch’s Lesson in Fantasy. Cinema Journal, 39 (2), ss. 51-73. doi:10.2307/1225552.
DOI: https://doi.org/10.1353/cj.2000.0005   Google Scholar

McGowan, T. (2003). Looking for the Gaze: Lacanian Film Theory and Its Vicissitudes. Cinema Journal, 42 (3), ss. 27-47. https://doi.org/10.2307/1225903.
DOI: https://doi.org/10.1353/cj.2003.0009   Google Scholar

McGowan, T. (2008). Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie (tłum. K. Mikurda). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

McGowan, T. (2022). The Racist Fantasy: Unconscious Roots of Hatred. London: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501392849   Google Scholar

Pearl, S. (2016, 18 czerwca). Masked and Anonymous: Face Swapping Is Fun, Funny, and Phobic About Self-Transformation. Real Life. https://reallifemag.com/ masked-and-anonymous
  Google Scholar

Veneto, N. (2020, 27 stycznia). „Don’t Take Your Hate Out on Me, I Just Got Here”: „Assassination Nation” and Foucauldian Incitement to Discourse in the Digital Age. Mai: Feminism & Visual Culture. https://maifeminism.com/dont-take-your-hateout-on-me-i-just-got-here-assassination-nation
  Google Scholar

Walsh, K. (2018, 20 września). Review: „Assassination Nation” Is Exploitative Horror That Has the Gall to Lecture Us on Grrrl Power. The Los Angeles Times. https://www.latimes.com/entertainment/movies/la-et-mn-assassination-nation-review-20180920-story.html
  Google Scholar

Žižek, S. (2006). Rewolucja u bram. Pisma Lenina z roku 1917 (tłum. J. Kutyła). Kraków: Korporacja Ha!art
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-07-02

Cited By / Share

Oczkowska, K. (2024) „Fantazmatyczne zniekształcenie w Salem, czyli współczesne czarownice doby #MeToo i nowych technologii”, Kwartalnik Filmowy, (126), s. 123–145. doi: 10.36744/kf.2605.

Autorzy

Katarzyna Oczkowska 
kat.oczkowska@gmail.com
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-7924-5697

Teoretyczka, krytyczka, kuratorka, adiunktka w Instytucie Sztuki i Designu na Uniwersytecie im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Autorka podcastu Wygląda na niezłą sztukę.



Statystyki

Abstract views: 253
PDF downloads: 192


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Oczkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.