Aby widz poczuł „flow”, czyli o zagranicznych filmach na ekranach Warszawy
Barbara Lena Gierszewska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)
Abstrakt
Autorka prezentuje recenzję książki Wojciecha Świdzińskiego Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy (2015). Gierszewska drobiazgowo opisuje zawartość książki, odnosi wyniki badań Świdzińskiego do tez ogłoszonych we wcześniejszych pracach Władysława Jewsiewickiego, Władysława Banaszkiewicza, Witolda Witczaka oraz Edwarda Zajička i wskazuje, że we wszystkich tych opracowaniach pojawia się podobna konstatacja, iż w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości na kinowych ekranach stolicy przeważały filmy niemieckie. Recenzentka docenia ogrom pracy, jaką Świdziński włożył w opracowanie danych źródłowych oraz ich interpretację, ale jednocześnie ze znawstwem podpowiada, w których momentach autor mógł się rozminąć z prawdą bądź niesłusznie pominąć pewne cenne źródła archiwalne. Gierszewska konstatuje jednak, że praca Świdzińskiego w ogólnej ocenie budzi uznanie, zarówno jeśli chodzi o sam warsztat naukowy autora, jak i jego sprawność edytorską.
Słowa kluczowe:
Wojciech Świdziński, okres międzywojenny, WarszawaBibliografia
Świdziński, Wojciech. Co było grane? Film zagraniczny w Polsce w latach 1918-1929 na przykładzie Warszawy. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2015.
Google Scholar
Autorzy
Barbara Lena Gierszewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Polska
Filmoznawca, profesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Specjalizuje się w historii kultury audiowizualnej i krytyce filmowej. Autorka książek: Czasopiśmiennictwo filmowe w Polsce do 1939 roku (1995), Mniszkówna i co dalej... w polskim kinie (2001), 3 icmopii Kyjibmypu Kino y fibeoei 1918-1939 pp. (2004), Kino i film we Lwowie do 1939 roku (2006), Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje (2012), Od „Sodomy i Gomory” do „Pepe le Moko”. Film zachodnioeuropejski w polskiej prasie 1918-1939. Recenzje (współred. Roman Włodek, 2013).
Statystyki
Abstract views: 65PDF downloads: 42
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Barbara Lena Gierszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Lena Gierszewska, Filmoznawcy wśród medioznawców. Kilka refleksji o marginalizowaniu kultury audiowizualnej w naukach o mediach i na studiach dziennikarskich , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Barbara Lena Gierszewska, Kierunek digitalizacja , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Barbara Lena Gierszewska, Wojna mile widziana , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
Podobne artykuły
- Wojciech Świdziński, Warszawskie teatry świetlne lat dwudziestych , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.