Wojna mile widziana
Barbara Lena Gierszewska
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)
Abstrakt
Recenzja książki Małgorzaty Hendrykowskiej Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania (2011). Gierszewska zauważa, że autorka prezentuje wielowątkowe omówienia czasów II wojny światowej przez pryzmat sztuki filmowej, a także przedstawia cały polski dorobek filmowy od zakończenia II wojny światowej do dnia dzisiejszego, podaje go w sposób uporządkowany, z kontekstem historyczno-politycznym, w nowej interpretacji. Recenzentka ocenia, że książka Hendrykowskiej jest interesująca i bogata faktograficznie, rzetelna naukowo, interpretacyjnie obiektywna i dostosowana do potrzeb współczesnej edukacji w zakresie pytań o II wojnę światową w polskim filmie. Co ważne, Hendrykowska na nowo odczytała treść filmów z pominięciem komunikatów nieprawdziwych i nasyconych propagandą polityczną. Zweryfikowała lub na nowo opisała rzeczywistość wojenną i okupacyjną, eliminując ideologię, przedstawiając najważniejsze tematy w nowej perspektywie lat 1945-2010. Do tej pory w polskiej literaturze naukowej i dydaktycznej brakowało wielopłaszczyznowej próby rekonstrukcji złożonej problematyki minionej wojny i okupacji widzianych przez pryzmat filmu. Małgorzata Hendrykowska wypełnia tę lukę.
Słowa kluczowe:
Małgorzata Hendrykowska, recenzja, wojna, kino polskieBibliografia
Hendrykowska Małgorzata, Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011, s. 3-5, 84, 121, 202, 211-253.
Google Scholar
Ozimek Stanisław, Media walczącej Warszawy. Geneza i działalność prasy, radia i filmu w Powstaniu Warszawskim (z serii „Warszawskie Termopile 1944”), Fundacja „Warszawa Walczy 1939-1945”, Warszawa 2007.
Google Scholar
Autorzy
Barbara Lena Gierszewskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Polska
Literaturoznawca, filmoznawca; profesor w Zakładzie Teorii i Historii Kultury UJK w Kielcach. Jako historyk filmu specjalizuje się w krytyce filmowej i komunikacji audiowizualnej do 1939 r. Autorka książek: Czasopiśmiennictwo filmowe w Polsce do 1939 roku (1995), Mniszkówna i co dalej... w polskim kinie (2001), Kino i film we Lwowie do 1939 roku (2006), Polski film fabularny 1918-1939 w recenzjach (2012).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Barbara Lena Gierszewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Barbara Lena Gierszewska, Filmoznawcy wśród medioznawców. Kilka refleksji o marginalizowaniu kultury audiowizualnej w naukach o mediach i na studiach dziennikarskich , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Barbara Lena Gierszewska, Aby widz poczuł „flow”, czyli o zagranicznych filmach na ekranach Warszawy , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Barbara Lena Gierszewska, Kierunek digitalizacja , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy