Wojna mile widziana

Barbara Lena Gierszewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Małgorzaty Hendrykowskiej Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania (2011). Gierszewska zauważa, że autorka prezentuje wielowątkowe omówienia czasów II wojny światowej przez pryzmat sztuki filmowej, a także przedstawia cały polski dorobek filmowy od zakończenia II wojny światowej do dnia dzisiejszego, podaje go w sposób uporządkowany, z kontekstem historyczno-politycznym, w nowej interpretacji. Recenzentka ocenia, że książka Hendrykowskiej jest interesująca i bogata faktograficznie, rzetelna naukowo, interpretacyjnie obiektywna i dostosowana do potrzeb współczesnej edukacji w zakresie pytań o II wojnę światową w polskim filmie. Co ważne, Hendrykowska na nowo odczytała treść filmów z pominięciem komunikatów nieprawdziwych i nasyconych propagandą polityczną. Zweryfikowała lub na nowo opisała rzeczywistość wojenną i okupacyjną, eliminując ideologię, przedstawiając najważniejsze tematy w nowej perspektywie lat 1945-2010. Do tej pory w polskiej literaturze naukowej i dydaktycznej brakowało wielopłaszczyznowej próby rekonstrukcji złożonej problematyki minionej wojny i okupacji widzianych przez pryzmat filmu. Małgorzata Hendrykowska wypełnia tę lukę.


Słowa kluczowe:

Małgorzata Hendrykowska, recenzja, wojna, kino polskie

Hendrykowska Małgorzata, Film polski wobec wojny i okupacji. Tematy, motywy, pytania, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011, s. 3-5, 84, 121, 202, 211-253.
  Google Scholar

Ozimek Stanisław, Media walczącej Warszawy. Geneza i działalność prasy, radia i filmu w Powstaniu Warszawskim (z serii „Warszawskie Termopile 1944”), Fundacja „Warszawa Walczy 1939-1945”, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-09-30

Cited By / Share

Gierszewska, B. L. (2012) „Wojna mile widziana”, Kwartalnik Filmowy, (79), s. 227–232. doi: 10.36744/kf.2837.

Autorzy

Barbara Lena Gierszewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Polska

Literaturoznawca, filmoznawca; profesor w Zakładzie Teorii i His­torii Kultury UJK w Kielcach. Jako historyk filmu specjalizuje się w krytyce filmowej i komunikacji audiowizualnej do 1939 r. Autorka książek: Czasopiśmiennictwo filmowe w Polsce do 1939 roku (1995), Mniszkówna i co dalej... w polskim kinie (2001), Kino i film we Lwowie do 1939 roku (2006), Polski film fabularny 1918-1939 w recen­zjach (2012).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Barbara Lena Gierszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.