Filmoznawcy wśród medioznawców. Kilka refleksji o marginalizowaniu kultury audiowizualnej w naukach o mediach i na studiach dziennikarskich

Barbara Lena Gierszewska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)

Abstrakt

Artykuł dotyczy udziału filmoznawców w badaniach mieszczących się w medioznawstwie kulturowym (medialnym kulturoznawstwie) rozumianym jako dynamicznie rozwijająca się wiedza o teoriach i praktykach audiowizualności. Autorka zastanawia się, dlaczego tak trudno przekonać medioznawców opcji społecznej do lektury, poparcia i popularyzacji cennych publikacji o mediach autorstwa filmoznawców i w ogóle badaczy o orientacji kulturoznawczej. Polscy komunikolodzy reprezentujący nauki społeczne, zajmując się mediami audiowizualnymi, skupiają się na analizowaniu funkcji i zawartości tych przekazów w różnych konfiguracjach, pomijając aspekt kulturowy. To humaniści – a szczególny wkład mają tu filmoznawcy – opracowali dzieje audiowizualności, piszą teorię oraz upowszechniają na polskim gruncie myśl zachodnioeuropejską i światową. A jednak ich wysiłku i spektakularnych osiągnięć jak dotąd nie docenili medioznawcy z obszaru nauk społecznych. W programach kształcenia ludzi mediów (na kierunkach dziennikarskich i pokrewnych) historia i teoria kultury audiowizualnej, choć cieszy się coraz większym zainteresowaniem studentów, wciąż zajmuje miejsce marginalne, dalekie za dziejami printmediów.


Słowa kluczowe:

filmoznawstwo, medioznawstwo, kultura audiowizualna

Adamowski, Janusz (red.). 2003. Rynek audiowizualny w Polsce: ocena i perspektywy. Warszawa
  Google Scholar

Adamski, Andrzej, Aleksandra Gralczyk, Kamila Kwasik, Małgorzata Laskowska (red.). 2012. Media audiowizualne i cyfrowe wobec wyzwań współczesnego społeczeństwa. Warszawa
  Google Scholar

Bajka, Zbigniew. 2008. Historia mediów. Kraków
  Google Scholar

Bajka, Zbigniew. 2010. Zmediatyzowana polityka, spolityzowane media. rozm. przepr. S. Lejda. „Odra” 2
  Google Scholar

Bauer, Zbigniew, Andrzej Wojnach. 2004. Kształcenie dziennikarzy czy edukacja medialna? Technologie – poznanie – komunikacja. „Studia Medioznawcze” 3
  Google Scholar

Bauer, Zbigniew, Edward Chudziński (red.). 2004. Dziennikarstwo i świat mediów. Kraków
  Google Scholar

Castells, Manuel. 2003. Galaktyka Internetu. Tłum. T. Hornowski. Poznań
  Google Scholar

Czy polska szkoła wychowuje analfabetów filmowych?. portal nowoczesnej edukacji edunews.pl, http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2041-czy-polska-szkola-wychowuje-analfabetow-filmowych (dostęp: 15.12.2013).
  Google Scholar

Chałubińska-Jentkiewicz, Katarzyna. 2011. Media audiowizualne. Konflikt regulacyjny w dobie cyfryzacji. Warszawa
  Google Scholar

Chwastyk-Kowalczyk, Jolanta. 2003. Oświata i wychowanie na łamach „Bluszczu” w latach 1918-1939. „Studia Bibliologiczne Akademii Świętokrzyskiej” 7
  Google Scholar

Czyżewski, Stefan, Piotr Sitarski. 2001. Kamera – światło – montaż. Kraków
  Google Scholar

Dąbała, Jacek. 2006. Horyzonty komunikacji medialnej. Lublin
  Google Scholar

Dąbała, Jacek. 2009. O sensowności uznania nowej dziedziny nauki. „Studia Medioznawcze” 4.
  Google Scholar

Dąbała, Jacek. 2010. Tajemnica i suspens w sztuce pisania: w kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej. Toruń
  Google Scholar

Dąbała, Jacek. 2011. Warsztatowo-aksjologiczne mechanizmy tworzenia telewizji. Lublin
  Google Scholar

Dróżdż, Michał. 2008. Konwergencja mediów – tendencje, modele i konsekwencje. „Studia Medioznawcze” 3.
  Google Scholar

Habrajska, Grażyna, Joanna Mikosz (red.). 2010. Dziennikarstwo internetowe: teoria i praktyka. Łódź
  Google Scholar

Goban-Klas, Tomasz. 2009. Emergencja nowej dyscypliny: nauki o mediach i komunikacji społecznej. „Studia Medioznawcze” 4.
  Google Scholar

Godzic, Wiesław. 2001. Rozumieć telewizję. Kraków
  Google Scholar

Godzic, Wiesław. 2004. Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”. Kraków
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej, Piotr Zawojski (red.). 2002. Wiek ekranów. Kraków
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej. 2003. Obrazy i rzeczy. Film między mediami. Kraków
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej. 2008. O pewnym możliwym aliansie, czyli w stronę medioznawstwa jako kulturoznawstwa. „Kultura Współczesna” 2.
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej (red.). 2008. Ekrany piśmienności. Warszawa
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej (red.). 2010. Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa. Warszawa
  Google Scholar

Hirszfeld, Aleksandra. 2009. Cogito ergo video: wprowadzenie do „Histoire(s) du cinéma” Godarda. „Kwartalnik Filmowy” 67-68
  Google Scholar

Hopfinger, Maryla. 2003. Doświadczenia audiowizualne. Warszawa
  Google Scholar

Hopfinger, Maryla. 2010. Literatura i media po 1989 roku. Warszawa
  Google Scholar

Hopfinger, Maryla. 2005. Wprowadzenie. W: M. Hopfinger (red.). Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Warszawa
  Google Scholar

Jabłonowski, Marek, Tomasz Gackowski. 2012. Tożsamość nauk o mediach. Obszary, perspektywy, postulaty. „Studia Medioznawcze” 2
  Google Scholar

Jakubowicz, Karol. 2008. Czy (i jaką) przyszłość ma komunikowanie masowe?. „Przyszłość” 1
  Google Scholar

Jakubowska-Malicka, Luba, Aleksander Kobylarek, Martyna Pryszmont-Ciesielska (red.). 2009. Audiowizualność, cyberprzestrzeń, hipertekstualność: pononowoczesne konteksty edukacji. Wrocław
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. 2005. Od webstudies do antropologii nowej wizualności: współczesne badania nad cyberkulturą. „Kultura Współczesna” 1
  Google Scholar

Kopecka-Piech, Katarzyna. 2011. Koncepcje konwergencji mediów. „Studia Medioznawcze” 3.
  Google Scholar

Kulczycki, Emanuel. 2011. „Dziedzictwo Schramma” jako źródło specyfiki polskiej nauki o komunikacji. „Lingua ac Communitas” t. 21.
  Google Scholar

Kulczycki, Emanuel. 2008. Status komunikologii – przyczynek do dyskusji. „Homo Communicativus” 1
  Google Scholar

Levinson, Paul. 2010. Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka. Kraków
  Google Scholar

Loska, Krzysztof. 2001. Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością. Kraków
  Google Scholar

Loska, Krzysztof. 2006. Tożsamość i media: o filmach Atoma Egoyana. Kraków
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2009. Nowoczesne maszyny inwigilacji: perspektywa, radar, grafika trójwymiarowa i widzenie komputerowe. tłum. A. Piskorz. „Kultura Współczesna” 2
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2012. Software Takes Command. New York
DOI: https://doi.org/10.5040/9781472544988   Google Scholar

McLuhan, Marshall. 2011. Galaktyka Gutenberga. W: tegoż, Wybór tekstów. Tłum. E. Różalska, J.M. Stokłosa. Poznań
  Google Scholar

Media audiowizualne. Podręcznik akademicki, red. W. Godzic, współpraca A. Drzał-Sierocka, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Miller J., Spór z McLuhanem, tłum. A.H. Bogucka, słowem wstępnym opatrzył K.T. Toeplitz, Warszawa 1974.
  Google Scholar

Mirzoeff N., Podmiot kultury wizualnej, tłum. M. Bryl, „Artium Quaestiones” 2006, t. 17.
  Google Scholar

Muraszkiewicz M., Zmiana paradygmatu: od systemu do sieci: mobilne społeczeństwo sieciowe, „Gutenberg” 2005, nr 1.
  Google Scholar

Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, red. A. Gwóźdź, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Olszański L., Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Oniszczuk, Zbigniew, Mirosława Wielopolska-Szymura (red.). 2012. Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. Katowice
  Google Scholar

Pabiś-Orzeszyna M., Wybudzanie z drzemki, „Kino” 2011, nr 5.
  Google Scholar

Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Kraków 2010.
  Google Scholar

Polowczyk, Żaneta. 2010. Wirtualny wymiar kultury politycznej. W: . K. Wolny-Zmorzyński i in. (red.). Demokratyczne przemiany polskich mediów w latach 1989-2009. Toruń
  Google Scholar

Porczak, Antoni. 2008. Rzeczywistość medialna. „Fragile” 2
  Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2011 w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych. „Dziennik Ustaw” 2011, nr 176, poz. 1065.
  Google Scholar

Sitarski, Piotr. 2002. Rozmowa z cyfrowym cieniem: model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej. Kraków
  Google Scholar

Skowronek, Bogusław. 2011. Film w przestrzeni kultury audiowizualnej. Kraków
  Google Scholar

Szkudlarek, Tomasz. 2009. Media: szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków
  Google Scholar

Toeplitz, Krzysztof Teodor. 2006. Dokąd prowadzą nas media. Warszawa
  Google Scholar

Truchlińska, Bogumiła. 2009. Wieża Babel, czyli kilka uwag o dzisiejszym stanie nauk o kulturze. „Drohiczyński Przegląd Naukowy” 1
  Google Scholar

Wendland, Michał. 2010. Czy optymistyczna ocena kondycji nauki o komunikacji w Polsce jest zasadna? „Lingua ac Communitas” t. 20.
  Google Scholar

Wilk, Eugeniusz. 2008. Wstęp. W: E. Wilk, I. Kolasińska-Pasterczyk (red.). Nowa audiowizualność – nowy paradygmat kultury? Warszawa
  Google Scholar

Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman. 2009. Gatunki dziennikarskie: teoria, praktyka, język. Warszawa
  Google Scholar

Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Wojciech Furman (red.). 2010. Internetowe gatunki dziennikarskie. Warszawa
  Google Scholar

Wolny-Zmorzyński, Kazimierz. 2013. Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Warszawa
  Google Scholar

Zajdel, Jakub. 2002. Film w uniwersum światów możliwych. Kielce.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Gierszewska, B. L. (2014) „Filmoznawcy wśród medioznawców. Kilka refleksji o marginalizowaniu kultury audiowizualnej w naukach o mediach i na studiach dziennikarskich”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 219–235. doi: 10.36744/kf.2473.

Autorzy

Barbara Lena Gierszewska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach Polska

Filmoznawca, pro­fesor w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Specjalizuje się w historii kultury audiowizualnej i krytyce fil­mowej. Autorka książek: Mniszkówna i co dalej... w polskim kinie (2001), Kino i film we Lwowie do 1939 roku (2006), Polski film fabu­larny 1918-1939. Recenzje (2012), Od „Sodomy i Gomory” do „Pepe le Moko”. Film zachod­nioeuropejski w polskiej prasie 1918-1939. Re­cenzje (współred. Roman Włodek, 2013).



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 20


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Barbara Lena Gierszewska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.