„Na wylot” Grzegorza Królikiewicza – produkcja, dystrybucja i recepcja
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony Na wylot – debiutanckiemu filmowi fabularnemu Grzegorza Królikiewicza. Autor, opierając się na archiwaliach odnalezionych w Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym, Archiwum Akt Nowych oraz zbiorach prywatnych drobiazgowo rekonstruuje konteksty produkcyjne, dystrybucyjne i promocyjne filmu, osadzając je także w kontekście politycznym. Korzystając z relacji świadków, wyimków z prasy filmowej i codziennej, wskazuje, że choć krytyka per saldo oceniła film wysoko, to jednak cieszył się on jedynie umiarkowanym zainteresowaniem widowni, często spotykając się z bardzo ostrymi reakcjami. Tekst przypomina kontekst recepcyjny filmu, burzliwe dyskusje wokół niego, gwałtowne repliki zarówno krytyków, jak i samego reżysera. Dzięki tak szeroko przedstawionej dokumentacji, tekst obala też pewne mity, które przez lata budowano wokół dzieła Królikiewicza.
Słowa kluczowe:
Grzegorz Królikiewicz, produkcja filmowa, dystrybucja filmowa, recepcja filmu, kino polskieBibliografia
Kałużyński, Zygmunt. „W poszukiwaniu stylu”, Polityka 1973 nr 20.
Google Scholar
Królikiewicz, Grzegorz. „Tren na śmierć cenzora”, Reżyser 1992, nr 11-13.
Google Scholar
Malatyńska, Maria. „Przepustka czy sztandar”, Życie Literackie 1973, nr 23.
Google Scholar
Marszałek, Rafał. „Nędznicy Królikiewicza”, Literatura, 1973, nr 20.
Google Scholar
Mętrak, Krzysztof. „Widzowie z kina „Atlantic”, Kultura 1973, nr 38.
Google Scholar
Passent, Daniel. „Bardziej gniewny niż młody”, Szpilki 1973, nr 20.
Google Scholar
Torański, Błażej. Knebel. Cenzura w PRL-u, Warszawa: Zona Zero, 2016.
Google Scholar
Autorzy
Michał Dondzikeldondzik@wp.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-6661-7420
Filmoznawca; przygotowuje dysertację W kadrze i poza nim. Fabularne filmy Grzegorza Królikiewicza. Interesuje się kinem polskim oraz filmem dokumentalnym. Publikował w „Kwartalniku Filmowym”, „Panoptikum”, „Ekranach” oraz tomach zbiorowych. Jest autorem książek Leszek Wronko. Dźwięk filmu polskiego (2013) oraz Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018; wraz z K. Jajką i E. Sowińskim).
Statystyki
Abstract views: 540PDF downloads: 584
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Michał Dondzik
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Michał Dondzik, Obraz, technologia i film polski. Dziworski, Rybczyński i Królikiewicz , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Michał Dondzik, Tworzywo nas zdradza – filmowe eseje Grzegorza Królikiewicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy