Image, Technology and Polish Film: Dziworski, Rybczyński and Królikiewicz
Abstract
The article is an attempt to look at the films Na Wylot (Through and Through, 1973), Wieczne pretensje (Permanent Objections, 1975) and Tańczący Jastrząb (The Dancing Hawk, 1978) by Grzegorz Królikiewicz through the prism of film technology. The author refers to the memories of film operators, Bogdan Dziworski and Zbigniew Rybczyński, complementing them with accounts of other people involved in the creative and technological process of film production. The film-makers’ memories collected after many years are confronted with press reports from production plans, as well as documents obtained during extensive archival research. The aim of the article is to unveil the relationship between the artistic aspirations of the cinematographer and the director on the one hand and the technological possibilities of the cinematography of Polish People’s Republic on the other.
Keywords:
Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński, Grzegorz Królikiewicz, Polish film, cinematography, film technologyReferences
Dolińska, E. (1977). U progu. Reportaż z filmu „Tańczący jastrząb”. Film, (3), s. 19.
Google Scholar
Gruc-Rozbicka, I. (2000). Fechmistrz – z Bogdanem Dziworskim rozmawiała Irena Gruc-Rozbicka. Film&TV Kamera, (1), s. 6.
Google Scholar
Iskierko, A. (1975). Wieczne pretensje i... – notowała Alicja Iskierko. Ekran, (7), s. 17.
Google Scholar
Janicki, S. (1973). Oko, kondycja i dobre pepegi – rozmowa Stanisława Janickiego z Bogdanem Dziworskim. Gazeta Festiwalowa, (3), s. 3.
Google Scholar
Janicki, S. (1973). Poza kadrem – z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawiał Stanisław Janicki. Kino, (4), s. 8.
Google Scholar
Kawalec, J. (1964). Tańczący jastrząb. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Kletowski, P., Marecki, P. (2011). Królikiewicz. Pracuję dla przyszłości. Kraków: Korporacja Ha!Art.
Google Scholar
Kłys, T. (2013). Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego – Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-759-5
Google Scholar
Królikiewicz, G., Rybczyński, Z. (1976). „Tańczący jastrząb”. Scenopis według powieści Juliana Kawalca. Łódź.
Google Scholar
Kuźmicki, M. (2016). Bogdan Mozer: najchętniej wszystko robię sam – z Bogdanem Mozerem rozmawiał Mieczysław Kuźmicki. Magazyn Filmowy, 56 (4), s. 78.
Google Scholar
Markowski, A. (1975). Formowanie chaotycznego świata – z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawiał Andrzej Markowski. Kino, (7), s. 14.
Google Scholar
Połom, J. (1980). Film – sztuka obrazu. Realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego, (21).
Google Scholar
Przylipiak, M. (1987). Obrona Królikiewicza. W: K. Sobotka (red.), Film polski. Twórcy i mity. Łódź: Łódzki Dom Kultury.
Google Scholar
Przylipiak, M. (2007). Kino bezpośrednie. 1960-1963. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Stolarska, B. (1987). Twórczość filmowa Grzegorza Królikiewicza. Sesja filmoznawcza 13-16 maja 1987 r. Łódź: Łódzki Dom Kultury – DKF.
Google Scholar
Wertenstein, W. (1973). Móc, chcieć, wiedzieć i zdążyć. Kino, (7), s. 22.
Google Scholar
Wojciechowski, M. (1971). KOTF wykonuje po prostu swoje obowiązki… – z Wiesławem Stemplem rozmawiał Mikołaj Wojciechowski. Ekran, (34), s. 5.
Google Scholar
Wojciechowski, M. (1972). Pragnę wyzwolić niepokój egzystencjalny – z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawiał Mikołaj Wojciechowski. Ekran, (30), s. 16.
Google Scholar
Zarzycki, A. (1972). Rozpacz i zbrodnia. Magazyn Filmowy, (31), s. 11.
Google Scholar
Authors
Michał Dondzikeldondzik@wp.pl
University of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0002-6661-7420
Film scholar, he is working on a PhD thesis titled W kadrze i poza nim. Fabularne filmy Grzegorza Królikiewicza [In the Frame and Beyond: Feature Films by Grzegorz Królikiewicz]. He is interested in Polish cinema and documentary film. He published in Kwartalnik Filmowy, Pleograf, Panoptikum and collective volumes. He is the author of books Leszek Wronko. Dźwięk filmu polskiego [Leszek Wronko: The Sound of Polish Film] (2013) and Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych [Primer of the Educational Film Studio] (2018; with Krzysztof Jajko and Emil Sowiński).
Statistics
Abstract views: 418PDF downloads: 524
License
Copyright (c) 2021 Michał Dondzik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Michał Dondzik, Grzegorz Królikiewicz’s „Na wylot” [„Through and Through”] – Production, Distribution and Reception , Kwartalnik Filmowy: No. 108 (2019): Film Production and Distribution
- Michał Dondzik, The Material Betrays Us – Grzegorz Królikiewicz’s Film Essays , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film