Image, Technology and Polish Film: Dziworski, Rybczyński and Królikiewicz

Michał Dondzik

eldondzik@wp.pl
University of Lodz (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6661-7420

Abstract

The article is an attempt to look at the films Na Wylot (Through and Through, 1973), Wieczne pretensje (Permanent Objections, 1975) and Tańczący Jastrząb (The Dancing Hawk, 1978) by Grzegorz Królikiewicz through the prism of film technology. The author refers to the memories of film operators, Bogdan Dziworski and Zbigniew Rybczyński, complementing them with accounts of other people involved in the creative and technological process of film production. The film-makers’ memories collected after many years are confronted with press reports from production plans, as well as documents obtained during extensive archival research. The aim of the article is to unveil the relationship between the artistic aspirations of the cinematographer and the director on the one hand and the technological possibilities of the cinematography of Polish People’s Republic on the other.


Keywords:

Bogdan Dziworski, Zbigniew Rybczyński, Grzegorz Królikiewicz, Polish film, cinematography, film technology

Dolińska, E. (1977). U progu. Reportaż z filmu „Tańczący jastrząb”. Film, (3), s. 19.
  Google Scholar

Gruc-Rozbicka, I. (2000). Fechmistrz – z Bogdanem Dziworskim rozmawiała Irena Gruc-Rozbicka. Film&TV Kamera, (1), s. 6.
  Google Scholar

Iskierko, A. (1975). Wieczne pretensje i... – notowała Alicja Iskierko. Ekran, (7), s. 17.
  Google Scholar

Janicki, S. (1973). Oko, kondycja i dobre pepegi – rozmowa Stanisława Janickiego z Bogdanem Dziworskim. Gazeta Festiwalowa, (3), s. 3.
  Google Scholar

Janicki, S. (1973). Poza kadrem – z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawiał Stanisław Janicki. Kino, (4), s. 8.
  Google Scholar

Kawalec, J. (1964). Tańczący jastrząb. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Kletowski, P., Marecki, P. (2011). Królikiewicz. Pracuję dla przyszłości. Kraków: Korporacja Ha!Art.
  Google Scholar

Kłys, T. (2013). Od Mabusego do Goebbelsa. Weimarskie filmy Fritza Langa i kino niemieckie do roku 1945. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego – Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT.
DOI: https://doi.org/10.18778/7525-759-5   Google Scholar

Królikiewicz, G., Rybczyński, Z. (1976). „Tańczący jastrząb”. Scenopis według powieści Juliana Kawalca. Łódź.
  Google Scholar

Kuźmicki, M. (2016). Bogdan Mozer: najchętniej wszystko robię sam – z Bogdanem Mozerem rozmawiał Mieczysław Kuźmicki. Magazyn Filmowy, 56 (4), s. 78.
  Google Scholar

Markowski, A. (1975). Formowanie chaotycznego świata – z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawiał Andrzej Markowski. Kino, (7), s. 14.
  Google Scholar

Połom, J. (1980). Film – sztuka obrazu. Realizacja obrazu filmowego i telewizyjnego, (21).
  Google Scholar

Przylipiak, M. (1987). Obrona Królikiewicza. W: K. Sobotka (red.), Film polski. Twórcy i mity. Łódź: Łódzki Dom Kultury.
  Google Scholar

Przylipiak, M. (2007). Kino bezpośrednie. 1960-1963. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Stolarska, B. (1987). Twórczość filmowa Grzegorza Królikiewicza. Sesja filmoznawcza 13-16 maja 1987 r. Łódź: Łódzki Dom Kultury – DKF.
  Google Scholar

Wertenstein, W. (1973). Móc, chcieć, wiedzieć i zdążyć. Kino, (7), s. 22.
  Google Scholar

Wojciechowski, M. (1971). KOTF wykonuje po prostu swoje obowiązki… – z Wiesławem Stemplem rozmawiał Mikołaj Wojciechowski. Ekran, (34), s. 5.
  Google Scholar

Wojciechowski, M. (1972). Pragnę wyzwolić niepokój egzystencjalny – z Grzegorzem Królikiewiczem rozmawiał Mikołaj Wojciechowski. Ekran, (30), s. 16.
  Google Scholar

Zarzycki, A. (1972). Rozpacz i zbrodnia. Magazyn Filmowy, (31), s. 11.
  Google Scholar


Published
2021-05-13

Cited by

Dondzik, M. (2021) “Image, Technology and Polish Film: Dziworski, Rybczyński and Królikiewicz”, Kwartalnik Filmowy, (113), pp. 92–113. doi: 10.36744/kf.674.

Authors

Michał Dondzik 
eldondzik@wp.pl
University of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0002-6661-7420

Film scholar, he is working on a PhD thesis titled W kadrze i poza nim. Fabularne filmy Grzegorza Królikiewicza [In the Frame and Beyond: Feature Films by Grzegorz Królikiewicz]. He is interested in Polish cinema and documentary film. He published in Kwartalnik Filmowy, Pleograf, Panoptikum and collective volumes. He is the author of books Leszek Wronko. Dźwięk filmu polskiego [Leszek Wronko: The Sound of Polish Film] (2013) and Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych [Primer of the Educational Film Studio] (2018; with Krzysztof Jajko and Emil Sowiński).



Statistics

Abstract views: 418
PDF downloads: 524


License

Copyright (c) 2021 Michał Dondzik

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.