Body/Ciało/Cielesność – o materii w filmach Małgorzaty Szumowskiej

Magdalena Podsiadło-Kwiecień

magdalena.podsiadlo-kwiecien@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3641-964X

Abstrakt

Jednym z głównych tematów powracających w twórczości Małgorzaty Szumowskiej jest ciało ujęte w sposób podmiotowy, jako konstytutywny element tożsamości, oraz przedmiotowy, jako obiekt zabiegów medycznych, fragmentaryzacji, rozkładu, autopsji. Zwrócenie przez reżyserkę uwagi na materialność ciała oraz wskazanie splotu między nim a materią, która posiada własną dynamikę i sprawczość, zachęca do przyjrzenia się jej wybranym dziełom z perspektywy nowego materializmu reprezentowanego m.in. przez Karen Barad, Rosi Braidotti czy Roberta Esposita.


Słowa kluczowe:

nowy materializm, ciało, cielesność, materia, Małgorzata Szumowska

Bakke, M. (2000). Ciało otwarte. Filozoficzne reinterpretacje kulturowych wizji cielesności. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii.
  Google Scholar

Bakke, M. (2010). Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
  Google Scholar

Bednarek, J., Maliński, J. (2018). Od redakcji. W: R. Dolphijn, I. van der Tuin (red.), Nowy materializm. Wywiady i kartografie (wyd. 1, ss. 5-8). Gdańsk − Poznań − Warszawa: Fundacja Machina Myśli.
  Google Scholar

Brach-Czaina, J. (1999). Szczeliny istnienia. Kraków: Wydawnictwo eFKa.
  Google Scholar

Braidotti, R. (2014). Po człowieku (tłum. J. Bednarek, A. Kowalczyk). Warszawa: PWN. (Publikacja oryginału: 2013).
  Google Scholar

Burzyk, M., Sawczyński, P. (2013). Wspólnota, immunizacja, życie – o filozofii politycznej Roberta Esposita. Politeja, 23, ss. 5-27.
DOI: https://doi.org/10.12797/Politeja.10.2013.23.01   Google Scholar

Campbell, T. (2013). Immunizacja jako paradygmat nowoczesności. Z Robertem Espositem rozmawia Timothy Campbell. Politeja, 23, ss. 29-39.
  Google Scholar

Dolphijn, R., van der Tuin, I. (2018). Rozdział 3. Wywiad z Karen Barad (tłum. J. Czajka). W: R. Dolphijn, I. van der Tuin, Nowy materializm. Wywiady i kartografie (wyd. 1, ss. 41-58). Gdańsk − Poznań − Warszawa: Fundacja Machina Myśli.
  Google Scholar

Garrard, G. (2004). Ecocriticism. London – New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203644843   Google Scholar

Hyży, E. (2017). Dzielenie się światem. Nowy feministyczny realizm w ujęciu Karen Barad. W: E. Hyży (red.), Feministyczne konteksty. Multidyscyplinarnie (wyd. 1, ss. 57-79). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Kristeva, J. (2007). Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie (tłum. M. Falski). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (Publikacja oryginału: 1982).
  Google Scholar

Krueger, J. (2015). At Home in and Beyond Our Skin: Posthuman Embodiment in Film and Television. W: M. Hauskeller, C. D. Carbonell, T. D. Philbeck (red.), The Palgrave Handbook of Posthumanism in Film and Television (ss. 172-181). London: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Kubisiowa, K. (2015). Śmierć i co potem... (z M. Szumowską rozm. K. Kubisiowa). Tygodnik Powszechny, 11, ss. 54-56.
  Google Scholar

Manea, T. (2015). Our Posthuman Skin Condition. W: M. Hauskeller, C. D. Carbonell, T. D. Philbeck (red.), The Palgrave Handbook of Posthumanism in Film and Television (ss. 289-298). London: Palgrave Macmillan.
  Google Scholar

Marzec, A. (2012). Obrazoburcze ciało. Cielesność jako miejsce subwersji i oporu. W: T. Rachwał, K. Więckowska (red.), (Nad)użycia ciała w kulturze (ss. 47-64). Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
  Google Scholar

Merleau-Ponty, M. (1996). Widzialne i niewidzialne (tłum. I. Lorenc). Warszawa: Fundacja Aletheia. (Publikacja oryginału: 1964).
  Google Scholar

Nader, L. (2014). Afektywna historia sztuki. Teksty Drugie, 1, ss. 14-40.
  Google Scholar

Nycz, R. (2014). Afektywne manifesty. Teksty Drugie, 1, ss. 9-13.
  Google Scholar

Wiśniewska, A. (2012). Szumowska. Kino to szkoła przetrwania. Rozmawia Agnieszka Wiśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyka Polityczna.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-11-13

Cited By / Share

Podsiadło-Kwiecień, M. (2020) „Body/Ciało/Cielesność – o materii w filmach Małgorzaty Szumowskiej”, Kwartalnik Filmowy, (111), s. 23–38. doi: 10.36744/kf.408.

Autorzy

Magdalena Podsiadło-Kwiecień 
magdalena.podsiadlo-kwiecien@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0003-3641-964X

Absolwentka polonistyki i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim; adiunkt w Katedrze Historii Filmu Polskiego Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autorka książki Autobiografizm filmowy jako ślad podmiotowej egzystencji (2013) i współredaktorka tomów Kino polskie jako kino transnarodowe (2017) oraz Przygoda kina (2019). Publikowała w „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze i Historii” oraz tomach zbiorowych.

 

 



Statystyki

Abstract views: 380
PDF downloads: 409


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Magdalena Podsiadło-Kwiecień

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.