At the Turning Point. The Landscape of the Polish Transformation in the Films of the 1980s and 1990s

Ilona Copik

ilonac@autograf.pl
University of Silesia (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-9794-9965

Abstract

The aim of the article is to consider the problem of the socio-cultural space of the first stage of political transformation reflected/created in the Polish cinema at the turn of the 1980s and 1990s. The subject of the analysis are selected films from the period of 1989-1993 referring to the phase described by sociologists as a “transition” – the liminal moment of the transformation process, heralding the transition from the socialist system to capitalism. The work seeks to answer questions such as how the films show the destruction of the former political system and its effects, and how they represent the new spheres of the free market and the associated transformation of identity. Questions are also raised as to the extent to which the landscape of change is the result of expressing freedom and forcing the idea of new economic and social opportunities, to what extent is it a question of disarray and how the transformation process itself (revolution, evolution or return to the past) is understood by filmmakers. Considerations are accompanied by an anthropological and sociological perspective focused on the study of the relationship between film and reality, the relationship between film and the space of cultural norms, values and identities.


Keywords:

Transformation, Polish cinema

Cichosz M., Transformacja demokratyczna – przyczyny, przebieg, efekty procesu, w: Systemy polityczne Europy Środkowej i Wschodniej. Perspektywa porównawcza, red. A. Antoszewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
  Google Scholar

Co zrobić z wolnością. M. Miodek rozmawia z M. Łazarkiewicz, „Film” 1990, nr 1.
  Google Scholar

Domański H., Nowe identyfikacje klasowe i nowe podziały społeczne, w: Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie, red. J. Kurczewska, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Drenda O., Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji, Wydawnictwo Karakter, Warszawa 2016.
  Google Scholar

Gałuszka K., Kocham ten kraj. O pewnym „młodym” polskim pokoleniu, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43.
  Google Scholar

Gdula M., 4 czerwca 1989. Jak naród nie obalił komuny, „Krytyka Polityczna” 04.06.2014. https://krytykapolityczna.pl/kultura//historia/4-czerwca-1989-jak-narod-nie-obalil-komuny/2014/(dostępność: 16.03.2019).
  Google Scholar

Giza-Poleszczuk A., Marody M., Rychard A., Strategie Polaków wobec zmiany systemowej, w: Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie….
  Google Scholar

http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19880410324/O/D19880324.pdf (dostępność: 04.03.2019).
  Google Scholar

Janicka B., Kto się nie boi w czarnym lesie, „Film” 1993, nr 1.
  Google Scholar

Janicka B., Pies i karawana, „Film” 1993, nr 23.
  Google Scholar

Janicka B., Późni wnukowie Bernarda Zygiera. „Kino” 1990, nr 24.
  Google Scholar

Janicka B., Ściskając w ręku parę zielonych, „Film” 1990, nr 10.
  Google Scholar

Kaszpirowski potrzebny od zaraz „Film” 1990, nr 69.
  Google Scholar

Lubelski T., Historia kina polskiego. Filmy, twórcy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009.
  Google Scholar

Mazierska E., Pogrążony w kryzysie. Portret mężczyzny w polskim kinie postkomunistycznym, „Kwartalnik Filmowy” 2003, nr 43.
  Google Scholar

Morawski S., Ani wolności, ani równości, ani braterstwa – a co w zamian?, „Kwartalnik Filmowy” 1994, nr 5.
  Google Scholar

Parowski M., Podmienione relikwie?, „Film” 1993, nr 31-32.
  Google Scholar

Płażewski J., Ciekawe sytuacje, znaczące zachowania, „Kino” 1993, nr 305.
  Google Scholar

Płażewski J., Co odrzucić? Co zachować? Co zmienić?, „Kino” 1990, nr 24.
  Google Scholar

Pokolenie, które zamilkło, „Kino” 1991, nr 25.
  Google Scholar

Przepiórska A., Ucieczka do kapitalizmu - ucieczka od kapitalizmu. Analiza porównawcza 300 mil do nieba M. Dejczera i Zmruż oczy A. Jakimowskiego, w: Kino polskie po roku 1989, red. P. Zwierzchowski, D. Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2007.
  Google Scholar

Przylipiak M., Krzywe zwierciadło dorosłej rzeczywistości „Kino” 1990, nr 24.
  Google Scholar

Przylipiak M., Szyłak J., Kino najnowsze, Wydawnictwo „Znak, Kraków 1999.
  Google Scholar

Puto K., Film jako „chłopiec z Marriotta”. Ideologia kina polskiej transformacji (1987-2005), s. 45-50. https://www.academia.edu/28430290/Film_jako_ch%C5%82opiec_z_Marriotta_._Ideologia_kina_polskiej_transformacji_1987_2005_ (dostępność: 17.03.2019).
  Google Scholar

Pytlakowski P., Nasza pierwsza piramida, „Polityka” 28.08.2012. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/rynek/1529757,1,historia-polskich-piramid-finansowych.read (dostępność: 17.03.2019).
  Google Scholar

Radkiewicz, M., „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006.
  Google Scholar

Sobolewski T., Cenzor-lunatyk, „Film” 1990, nr 15.
  Google Scholar

Sobolewski T., Czy Polska będzie zbawiona?, „Kino” 1990, nr 11-12.
  Google Scholar

Sobolewski T., Feliks Edmundowicz ze styropianu, „Kino” 1993, nr 307.
  Google Scholar

Sobolewski T., My się jeszcze spotkamy, „Kino” 1991, nr 25.
  Google Scholar

Sobolewski T., Nieuchwytne przeżycie, „Kino” 1989, nr 23.
  Google Scholar

Sorell L., Włosy gładko przyczesane, „Film” 1991, nr 19.
  Google Scholar

Staniszkis J. , Postkomunizm. Próba opisu, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2005.
  Google Scholar

Szacki J., Nauki społeczne wobec wielkiej zmiany, w: Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie...
  Google Scholar

Szcześniak M., Zaremba Ł., Sztandar, w: I. Kurz i in.: Kultura wizualna w Polsce, tom 2, Spojrzenia, Fundacja „Bęc”, Warszawa 2017.
  Google Scholar

Ustawa o działalności gospodarczej z dn. 23.12.1988.
  Google Scholar

Werner A., Co dalej za tym zakrętem? „Kino” 1990, nr 24.
  Google Scholar

Wiadomości z dn. 18.11.1989. https://www.youtube.com/watch?v=qJjnXqvkc60 (dostępność: 16.03.2019).
  Google Scholar

Wolę się śmiać. Z Marią Zmarz-Koczanowicz rozmawia Tadeusz Sobolewski, „Kino” 1994, nr 28.
  Google Scholar

Wróżby z dnia dzisiejszego. Z Tadeuszem Konwickim rozmawia Andrzej Werner, „Kino” 1991, nr 25.
  Google Scholar

Zaremba Ł., Bilbord, w: I. Kurz i in.: Kultura wizualna w Polsce, tom 2, Spojrzenia…
  Google Scholar


Published
2019-06-30

Cited by

Copik, I. (2019) “At the Turning Point. The Landscape of the Polish Transformation in the Films of the 1980s and 1990s”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), pp. 23–38. doi: 10.36744/kf.33.

Authors

Ilona Copik 
ilonac@autograf.pl
University of Silesia Poland
https://orcid.org/0000-0001-9794-9965

Dr hab., adiunkt w Zakładzie Komunikacji Kulturowej w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Śląskiego Towarzystwa Filmowego. Wykładowczyni Akademii Polskiego Filmu. Autorka monografii: Topografie i krajobrazy. Filmowy Śląsk (2017) oraz Pomiędzy Gliwicami a Gleiwitz. Przestrzeń kulturowa miasta w twórczości Horsta Bienka (2013); współredaktorka tomów zbiorowych: Kultury obrazu – tabu – edukacja (2018) i Edukacja przez słowo – obraz – dźwięk (2015).



Statistics

Abstract views: 808
PDF downloads: 551


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.