Jednostka i zbiorowość. „Pozwólcie nam do woli fruwać nad ogrodem” Stanisława Latałły i „Światło odbite” Andrzeja Titkowa, czyli dwie fabuły o pisarzach
Abstrakt
Tekst jest próbą całościowego opisu twórczości i wizerunku Stanisława Latałły. Analizowana jest jego działalność operatorska, aktorska i przede wszystkim reżyserska, wspomina się także o genezie powstania ważnej dla pokolenia 68 legendy „Staszka”. Jako naczelny temat organizujący niewielkie ilościowo dzieło Latałły (twórca zginął w wieku 29 lat) zaproponowana została obsesja wczesnej śmierci i tanatologiczna wrażliwość. Szczególnej analizie poddany został film Pozwólcie nam do woli fruwać nad ogrodem (1974) – portret dwóch poetów przeklętych, z których jeden And (pierwowzorem postaci jest Andrzej Bursa) umiera w wieku 25 lat. Film jest analizowany głównie pod kątem wykorzystania motywu średniowiecznego tańca dance macabre jako metafory oddającej ostatnie chwile życia bohatera.
Słowa kluczowe:
Stanisław Latałło, Andrzej Titkow, dance macabreBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Mareckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny interdyscyplinarnego magazynu o nowej kulturze „Ha!art” i redaktor „Krytyki Politycznej”, redaktor m.in. książek Tekstylia (2002), Tekstylia bis (2006), autor książki Pospolite ruszenie (2005). Współautor Żuławski. Wywiad rzeka (2008). Zajmuje się współczesnym kinem i literaturą.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Marecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Marecki, Od Teatrografu do seriali. O czechosłowackich interaktywnych projektach audiowizualnych , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Piotr Marecki, Lekcje kaligrafii. Z Piotrem Andrejewem rozmawia Piotr Marecki , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Piotr Marecki, Zdjęcia najgorsze. O filmie „Fotografia jest sztuką trudną” Andrzeja Barańskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość