Lekcje kaligrafii. Z Piotrem Andrejewem rozmawia Piotr Marecki

Piotr Marecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Rozmowa dotyczy zapomnianej formacji polskiego kina. Termin „kaligrafowie” zaproponował w latach 70. XX w. weteran ruchu DKF-ów Mikołaj Wojciechowski (prowadził najważniejszy i najstarszy w Polsce DKF „Zygzakiem”). Filmy formacji „kaligrafów” cechowała dbałość o warsztat filmowy i poszukiwanie nowych form wypowiedzi. Bardzo ważne w tych filmach było odejście od modelu literackiego, skupienie się przede wszystkim na obrazie, ekspresji, dźwięku, montażu. Słowa w filmach „kaligrafów” są używane w kontekście obrazu, nie w formie publicystycznej (co cechowało ówczesny dokument, zwłaszcza ten nastawiony na opis prawdy o „świecie nieprzedstawionym”). Bardzo istotne było odejście od powszechnej wówczas funkcji filmu, który miał opisywać totalitarną rzeczywistość kraju, danie świadectwa czasom. „Kaligrafowie” postrzegają film jako odkrycie, prowokację, eksperyment, komunikat w pełni artystyczny. Bardzo istotnym aspektem formacji „kaligrafów” jest współpraca z artystami z pola sztuk wizualnych, przede wszystkim z Warsztatem Formy Filmowej. Wybrani twórcy z pola sztuk wizualnych byli wówczas związani z łódzką Szkołą Filmową, m.in. Wojciech Bruszewski, Józef Robakowski. Był to jedyny moment w historii polskiego kina, kiedy twórcy próbowali zwerbalizować problemy związane z kwestiami formy filmowej oraz wprowadzać teoretyczne intuicje w praktykę filmową. Do formacji „kaligrafów” można zaliczyć m.in. Wojciecha Wiszniewskiego, Bogdana Dziworskiego, Andrzeja Barańskiego, Piotra Andrejewa, Wojciecha Bruszewskiego, Piotra Szulkina, Ryszarda Waśko, Bogdana Górskiego, Zbigniewa Rybczyńskiego.


Słowa kluczowe:

Piotr Andrejew, kaligrafowie, Mikołaj Wojciechowski

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Marecki, P. (2013) „Lekcje kaligrafii. Z Piotrem Andrejewem rozmawia Piotr Marecki”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 6–16. doi: 10.36744/kf.2739.

Autorzy

Piotr Marecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Kulturoznawca, adiunkt w Kate­drze Kultury Współczesnej Instytutu Kultury UJ, wykładowca PWSFTviT oraz Krakowskiej Szkoły Scenariuszowej. Jest redaktorem książek Hiperteksty literackie. Literatura nowych me­diów (2011), Restart zespołów filmowych (2012, wspólnie z M. Adamczakiem i M. Malatyńskim), wydał monografię Czycz i filmowcy, czyli przyliteracki status kina polskiego (2012) oraz wy­wiad-rzekę z reżyserem Piotrem Szulkinem.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Piotr Marecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.