Od Teatrografu do seriali. O czechosłowackich interaktywnych projektach audiowizualnych

Piotr Marecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor omawia trzy najważniejsze interaktywne czechosłowackie utwory audiowizualne: film Kinoautomat (1967) Radúza Činčery oraz seriale Dylematy kucharza Świętopełka (Rozpaky kuchaře Svatopluka, 1985) w reżyserii Františka Filipa i Grzechy dla ojca Knoxa (Hříchy pro pátera Knoxe, 1992) w reżyserii Dušana Kleina. Marecki wskazuje na prekursorski w skali światowej charakter projektów oraz sytuuje je w kontekście specyficznych dla Czechosłowacji eksperymentów i wynalazków teatralnych (Teatrograf i Laterna Magica).


Słowa kluczowe:

teatrograf, laterna magica, kino czechosłowackie

Chrástek, Zdeněk. 2011. Kinoautomat – vznik a uvedení prvního českého interaktivního filmu. Brno
  Google Scholar

Spáčilova, Mirka. 1985. Kuchař v rukou diváků. „Svobodné slovo”. 11.01.
  Google Scholar

Szczygieł, Mariusz. Kinoautomat. http://www.mariuszszczygiel.com.pl/345,blog/kinoautomat
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Marecki, P. (2014) „Od Teatrografu do seriali. O czechosłowackich interaktywnych projektach audiowizualnych”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 255–261. doi: 10.36744/kf.2399.

Autorzy

Piotr Marecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Kulturoznawca, adiunkt w Kate­drze Kultury Współczesnej Instytutu Kultury Uni­wersytetu Jagiellońskiego; w latach 2013-2014 stypendysta Komisji Fulbrighta w Massachusetts Institute of Technology. Obszary zainteresowań: literatura polska po 1989 r., kultura niezależna, li­teratura cyfrowa, adaptacje filmowe. Ostatnio m.in. współredagował książkę Hiperteksty literac­kie. Literatura nowych mediów (2011) i wydał monografię Czycz i filmowcy, czyli przyliteracki status kina polskiego (2012).

 



Statystyki

Abstract views: 44
PDF downloads: 35


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Piotr Marecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.