Od Teatrografu do seriali. O czechosłowackich interaktywnych projektach audiowizualnych
Abstrakt
Autor omawia trzy najważniejsze interaktywne czechosłowackie utwory audiowizualne: film Kinoautomat (1967) Radúza Činčery oraz seriale Dylematy kucharza Świętopełka (Rozpaky kuchaře Svatopluka, 1985) w reżyserii Františka Filipa i Grzechy dla ojca Knoxa (Hříchy pro pátera Knoxe, 1992) w reżyserii Dušana Kleina. Marecki wskazuje na prekursorski w skali światowej charakter projektów oraz sytuuje je w kontekście specyficznych dla Czechosłowacji eksperymentów i wynalazków teatralnych (Teatrograf i Laterna Magica).
Słowa kluczowe:
teatrograf, laterna magica, kino czechosłowackieBibliografia
Chrástek, Zdeněk. 2011. Kinoautomat – vznik a uvedení prvního českého interaktivního filmu. Brno
Google Scholar
Spáčilova, Mirka. 1985. Kuchař v rukou diváků. „Svobodné slovo”. 11.01.
Google Scholar
Szczygieł, Mariusz. Kinoautomat. http://www.mariuszszczygiel.com.pl/345,blog/kinoautomat
Google Scholar
Autorzy
Piotr Mareckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Kulturoznawca, adiunkt w Katedrze Kultury Współczesnej Instytutu Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego; w latach 2013-2014 stypendysta Komisji Fulbrighta w Massachusetts Institute of Technology. Obszary zainteresowań: literatura polska po 1989 r., kultura niezależna, literatura cyfrowa, adaptacje filmowe. Ostatnio m.in. współredagował książkę Hiperteksty literackie. Literatura nowych mediów (2011) i wydał monografię Czycz i filmowcy, czyli przyliteracki status kina polskiego (2012).
Statystyki
Abstract views: 44PDF downloads: 35
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Piotr Marecki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.