„Pokonani mężczyźni”. O męskości w filmach Europy Środkowo-Wschodniej
Abstrakt
Dagmara Rode przedstawia książkę Ewy Mazierskiej Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema: Black Peters and Men of Marble (2008). W swojej publikacji Mazierska proponuje konsekwentną lekturę wybranych aspektów filmów polskich, czeskich i słowackich, trafnie wskazując przemiany, jakim pod wpływem transformacji politycznych, ekonomicznych i społecznych podlegały reprezentacje męskości. Książka jest skierowana do czytelników anglojęzycznych, którzy odnajdą w niej wiele interesujących tropów dotyczących być może bliżej im nieznanych filmów czy kontekstów, ale będzie także pożyteczna dla odbiorców polskich, dla których studia nad męskością i jej reprezentacją w kinie wciąż należą do obszarów słabo rozpoznanych.
Słowa kluczowe:
Ewa Mazierska, recenzja, męskość, studia nad męskością, Europa Środkowo-WschodniaBibliografia
Mazierska Ewa, Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema: Black Peters and Men of Marble, Berghahn Books, New York – Oxford 2008.
DOI: https://doi.org/10.3167/9781845455408
Google Scholar
Autorzy
Dagmara Rodekwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Kulturoznawczyni; pracuje w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, a także na Wydziale Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu. Zajmuje się awangardą filmową, feminizmem i teorią queer.
Statystyki
Abstract views: 28PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Dagmara Rode

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Dagmara Rode, Trajektorie podnoszenia świadomości w amerykańskich dokumentach drugiej fali feminizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Dagmara Rode, „Landscape film” – o pewnym epizodzie w historii brytyjskiego filmu awangardowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Dagmara Rode, Dziewczyńskie zapiski. O wczesnej twórczości Sadie Benning , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne