„Pokonani mężczyźni”. O męskości w filmach Europy Środkowo-Wschodniej

Dagmara Rode

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Dagmara Rode przedstawia książkę Ewy Mazierskiej Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema: Black Peters and Men of Marble (2008). W swojej publikacji Mazierska proponuje konsekwentną lekturę wybranych aspektów filmów polskich, czeskich i słowackich, trafnie wskazując przemiany, jakim pod wpływem transformacji politycznych, ekonomicznych i społecznych podlegały reprezentacje męskości. Książka jest skierowana do czytelników anglojęzycznych, którzy odnajdą w niej wiele interesujących tropów dotyczących być może bliżej im nieznanych filmów czy kontekstów, ale będzie także pożyteczna dla odbiorców polskich, dla których studia nad męskością i jej reprezentacją w kinie wciąż należą do obszarów słabo rozpoznanych.


Słowa kluczowe:

Ewa Mazierska, recenzja, męskość, studia nad męskością, Europa Środkowo-Wschodnia

Mazierska Ewa, Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema: Black Peters and Men of Marble, Berghahn Books, New York – Oxford 2008.
DOI: https://doi.org/10.3167/9781845455408   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Rode, D. (2011) „«Pokonani mężczyźni». O męskości w filmach Europy Środkowo-Wschodniej”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 224–228. doi: 10.36744/kf.2977.

Autorzy

Dagmara Rode 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Kulturoznawczyni; pracuje w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ, a także na Wydziale Komunikacji Multime­dialnej ASP w Poznaniu. Zajmuje się awangardą filmową, feminizmem i teorią queer.



Statystyki

Abstract views: 28
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Dagmara Rode

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.