Contemporary Cinema Distribution Market in Poland

Aleksandra Bartosiewicz

aleksandra.bartosiewicz@uni.lodz.pl
University of Lodz (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6464-9277

Agnieszka Orankiewicz


University of Lodz (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8718-935X

Abstract

The film distributor is a very important figure in the life cycle of a film. It is the distributor who engages his own resources in the dissemination and promotion of the film and, together with the producer, decides when the film should hit the cinemas, how the marketing campaign will be conducted and who it will be addressed to. Since the cinema distribution market in Poland is still underexamined by academic researchers, the purpose of this article is to fill this gap and familiarize readers with the specifics of the Polish cinema distribution industry. Because the results of the research carried out by the authors on the functioning of the cinema distribution market in Poland in 2002-2018 provide empirical evidence that the Polish film industry is strongly influenced by large American distribution companies, the article also describes the impact of the modern Hollywood industry on the local film industry.


Keywords:

cinema distribution, Polish film market

Adamczak M., W cieniu bomby. O dystrybucji filmowej, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7334-w-cieniu-bomby-o-dystrybucji-filmowej.html?print=1.
  Google Scholar

Adamczak M., Klejsa K., Badania dystrybucji filmowej: pola problemowe, stan wiedzy, perspektywy rozwoju, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Adamczak M., Klejsa K. (red.), Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Cieślak Z., Jaworowski M., Widz kinowy w Polsce. Raport z badania przeprowadzonego dla Filmweb Sp. z o.o., Polski Instytut Sztuki Filmowej, Warszawa 2018.
  Google Scholar

Crissey J., Any value in the chain? A criticism on the suitability of using the value chain model for the motion-picture industry: A UK low-budget independent film perspective, http://www.academia.edu/637947/.
  Google Scholar

De Vany A., Hollywood Economics. How Extreme Uncertainty Shapes the Film Industry, Routledge, London 2004.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203489970   Google Scholar

Drake P., Distribution and Marketing in Contemporary Hollywood, w: The Contemporary Hollywood Film Industry, eds P. McDonald, J. Wasko, Wiley–Blackwell, Hoboken 2008.
  Google Scholar

Eliashberg J., Elberse A., Leenders M.M., The Motion Picture Industry: Critical Issues in Practice, Current Research, and New Research Directions, “Marketing Science” 2006, vol. 25, no. 6.
DOI: https://doi.org/10.1287/mksc.1050.0177   Google Scholar

Finney A., Triana E., The International Film Business. A market guide beyond Hollywood, Routlegde 2nd ed., London–New York 2015.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203115428   Google Scholar

Fortuna G., Rynek wideo w Polsce, „Images” 2013, t. XIII, nr 22.
  Google Scholar

Garnham N., From cultural to creative industries. An analysis of the implications of the “creative industries” approach to arts and media policy making in the United Kingdom, „International Journal of Cultural Policy” 2005, vol. 11, no. 1.
DOI: https://doi.org/10.1080/10286630500067606   Google Scholar

GUS, Kultura w 2017 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2018.
  Google Scholar

Hilla J., Kawashima N., Introduction: film policy in a globalised cultural economy, „International Journal of Cultural Policy” 2016, vol. 22, no. 5.
DOI: https://doi.org/10.1080/10286632.2016.1223649   Google Scholar

Issues in Future Film Distribution, Screen Australia, Sydney 2015.
  Google Scholar

Jaciow M., Galuszka J., Wolny R., Kucia M., Kaczmarzyk J., Dąbrowski P., Kędzior Z., Rynek audiowizualny w Polsce – diagnoza i perspektywy rozwoju (dla subrynku kinematografii), Fundacja Edukacja Bez Granic, Katowice 2011.
  Google Scholar

Jajko K., Hollywood atakuje – albo: w jaki sposób wielkie wytwórnie radzą sobie z wyzwaniami stawianymi przez Internet, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Kehoe K., Mateer J., The Impact of Digital Technology on the Distribution Value Chain Model of Independent Feature Films in the UK, „The International Journal on Media Management” 2015, vol. 17.
DOI: https://doi.org/10.1080/14241277.2015.1055533   Google Scholar

Kucharski K., Kino plus: film i dystrybucja kinowa w Polsce w latach 1990–2000, Oficyna Wydawnicza Kucharski, Toruń 2002.
  Google Scholar

Lewicki A., Ile widzów oglądało „bergmany”? Dystrybucja i widownia filmowa w Polsce wczoraj i dziś – mity i fakty, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, K. Klejsa, Wydawnictwo PWSFTviT, Łódź 2015.
  Google Scholar

Majewska B., Analiza interesariuszy polskiego rynku filmowego, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie” 2017, nr 25.
DOI: https://doi.org/10.17512/znpcz.2017.1.1.13   Google Scholar

Muñoz Larroa A., Ferrer-Roca N., Film Distribution in New Zealand: Industrial Organization, Power Relations and Market Failure, „Media Industries” 2017, vol. 4, no. 2.
DOI: https://doi.org/10.3998/mij.15031809.0004.201   Google Scholar

Porter M., Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance, The Free Press, New York 1985.
  Google Scholar

Scott A.J., A New Map of Hollywood: The Production and Distribution of American Motion Pictures, „Regional Studies” 2002, vol. 36.
DOI: https://doi.org/10.1080/0034340022000022215   Google Scholar

Scott A.J., Hollywood and the World: The Geography of Motion-Picture Distribution and Marketing, „Review of International Political Economy” 2004, vol. 11.
DOI: https://doi.org/10.1080/0969229042000179758   Google Scholar

Silver J.D., Hollywood’s dominance of the movie industry: How did it arise and how has it been maintained?, Queensland University of Technology, Queensland 2017.
  Google Scholar

Who we are, www.mpaa.org.
  Google Scholar


Published
2019-12-31

Cited by

Bartosiewicz, A. and Orankiewicz, A. (2019) “Contemporary Cinema Distribution Market in Poland”, Kwartalnik Filmowy, (108), pp. 232–242. doi: 10.36744/kf.197.

Authors

Aleksandra Bartosiewicz 
aleksandra.bartosiewicz@uni.lodz.pl
University of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0002-6464-9277

Doktor ekonomii; adiunkt w Katedrze Badań Operacyjnych Instytutu Ekonomik Stosowanych i Informatyki na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje na morskich przewozach kontenerowych oraz optymalizacji procesów zachodzących na terenie morskich baz przeładunkowych. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów poświęconych wyżej wspomnianej tematyce, analizom rynkowym i zagadnieniom historycznym.


Authors

Agnieszka Orankiewicz 

University of Lodz Poland
https://orcid.org/0000-0001-8718-935X

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Przez długi czas związana ze Szkołą Filmową w Łodzi i Wydziałem Organizacji Sztuki Filmowej. Była koordynatorką i uczestniczką projektów obejmujących działalność kulturalną. Koncentruje swoje zainteresowania na tematyce związanej z finansowaniem publicznym, w szczególności w odniesieniu do zarządzaniu kulturą, a także na ekonomii kina.



Statistics

Abstract views: 1152
PDF downloads: 2316


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.