Perspektywa produkcyjna w badaniach polskiego filmu dokumentalnego
Iwona Morozow
iwona.morozow@gmail.comSWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8806-6439
Abstrakt
W literaturze przedmiotu brakuje pogłębionego omówienia specyfiki pracy na planie filmu dokumentalnego, analizy etapów łańcucha produkcyjnego rozpatrywanego zarówno w kontekście społecznym (pracujący/tworzący ludzie, relacje na planie), jak i rynkowym (finansowanie, strategie dystrybucyjne i promocyjne). Autorka, odnosząc się także i do własnych doświadczeń twórczych, próbuje nakreślić właściwe problematyce pole badawcze na podstawie dokumentów branżowych, wybranych baz filmowych oraz tzw. dzienników emocjonalnych, a także wywiadów etnograficznych z twórcami i producentami filmów dokumentalnych. Artykuł wpisuje się w ten sposób w nurt współczesnych badań nad kulturą produkcji filmowej, nawiązuje do problematyki procesu tworzenia i jego kontekstu, zrekonstruowanego za pomocą etnograficznego detalu, którego źródłem są mikrohistorie.
Słowa kluczowe:
film dokumentalny, produkcja filmowa, kino polskieBibliografia
Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku. Przeobrażenia kultury audiowizualnej przełomu stuleci, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2010.
Google Scholar
Adamczak M., Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.
Google Scholar
Caldwell J.T., Production Culture: Industrial Reflexivity and Critical Practice in Film and Television, Durnham 2008.
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822388968
Google Scholar
Curran B.S., Documentary Storytelling, Elsevier, Oxford 2011.
Google Scholar
Dondzik M., Jajko K., Sowiński E., Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, Wydawnictwo Wytwórnia Filmów Oświatowych, Łódź 2018.
Google Scholar
Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, przeł. S. Dymczyk, Zysk i Sk-a, Poznań 2000.
Google Scholar
Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945-2014), red. M. Hendrykowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018.
Google Scholar
Kędzielawska G., Przewodnik dokumentalisty. Podstawy warsztatu. Skrypt, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Łódź 2016.
Google Scholar
Kopczyński K., Dystrybucja polskich filmów dokumentalnych w świecie – smuga cienia, w: Wokół zagadnień dystrybucji filmowej, red. M. Adamczak, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Łódź 2015, ss. 160-181.
Google Scholar
Kożuchowski T., Morozow I., Sawka R., Społeczny wymiar tworzenia filmu w Polsce, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Łódź 2019.
Google Scholar
Majer A., Orankiewicz A., Wróblewska A., Pieniądze – produkcja – rynek. Finansowanie produkcji filmowej w Polsce, Wydawnictwo Biblioteki Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej, Łódź 2019.
Google Scholar
Piepiórka M., Dobry, zły i brzydki. Fuck for Forest Michała Marczaka w obiegu społecznym i medialnym, „Images” 2017, t. XXI, nr 30, ss. 111-134.
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2017.30.09.
Google Scholar
Pink S., Etnografia wizualna. Obrazy, media i przedstawienie w badaniach, tłum. M. Skiba, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
Google Scholar
Production Studies. Cultural Studies of Media Industries, red. V. Mayer, M.J. Banks, J.T. Caldwell, New York, London 2009.
Google Scholar
Ruby J., Picturing Culture. Explorations of Film & Anthropology, The University of Chicago Press, Chicago, London 2000.
Google Scholar
Smoleń M., Studia filmowe „Kronika” i „Wir”, czyli kilka uwag na temat produkcji filmów dokumentalnych po roku 1989, „Images” 2013, t. 13, nr 22, ss 59-72.
Google Scholar
Sowiński E., Produkcja filmu krótkometrażowego w epoce gierkowskiej na przykładzie działalności Wytwórni Filmów Oświatowych, „Panoptikum” 2016, nr 16(23), ss. 93-104.
Google Scholar
Visual Interventions. Applied Visual anthropology, red. S. Pink, Berghahn Books, New York, London 2009.
Google Scholar
Wróblewska A., Production studies w Polsce – stan badań, „Panoptikum” 2016, nr 16.
Google Scholar
Wróblewska A., Rynek filmowy w Polsce, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2014.
Google Scholar
Zajiček E., Film polski. Ekonomika i organizacja produkcji, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.
Google Scholar
Zajiček E., Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896–2005, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Warszawa 2009;
Google Scholar
Zajiček E., Praca i film. Problemy ekonomiki pracy w produkcji filmowej, Wydawnictwo PWSFTviT, t. I–II, Łódź 1997.
Google Scholar
Autorzy
Iwona Morozowiwona.morozow@gmail.com
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny Polska
https://orcid.org/0000-0002-8806-6439
Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej we wrocławskiej filii Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS. Antropolożka i filmoznawczyni; reżyserka filmów dokumentalnych, pracowała też przy produkcjach telewizyjnych i reklamowych. Zajmuje się szeroko pojętą ekonomią kina i antropologią wizualną. Interesuje ją szczególnie film dokumentalny oraz kontekst produkcyjny, dystrybucyjny i promocyjny dzieła filmowego, a także teoria i praktyka wykorzystywania metod etnograficznych w badaniach filmu oraz współczesne kino i kultura filmowa.
Statystyki
Abstract views: 417PDF downloads: 365
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Iwona Morozow
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.