Kieślowski versus Pawlikowski: “The Double Life of Veronique” and “Cold War” as Tales of Bipartite World

Agnieszka Morstin

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

What was the “Kieślowski phenomenon” at the beginning of the 1990s, and what is the “Pawlikowski phenomenon” today, 28 years later? What links these two examples of success of Polish cinema in the West, and how are they different from each other? While Paweł Pawlikowski aestheticized the communist period in the Cold War, Krzysztof Kieślowski showed the last moments of this system in The Double Life of Veronique. This film, watched today, reveals a dimension not so much metaphysical as cultural, and is an interesting artistic text in mental geography. That is why Morstin in her text focuses on the bipartite world presented in The Double Life of Veronique and the Cold War. Pawlikowski takes the opposite direction to Kieślowski in his later films, because as the maker of the Cold War, he turns from the West to the East, which for him is an invariable source of inspiration. The author tries to describe two creative strategies of confrontation with the West as a mental space with which both of the film directors deals in their own way. For this purpose, she interprets The Double Life of Veronique and the Cold War as films whose heroes on the Eastern, Polish side experience sacrifice, death and sacrum, while on the Western side – freedom, success, but also frustration, longing and loneliness. In both films, music is a pass to a better world, a kind of means in the ritual of transition from East to West of Europe.


Keywords:

Krzysztof Kieślowski, Paweł Pawlikowski, East, West

T. Lubelski, Zjawisko Kieślowski, w: tegoż, Historia kina polskiego 1895-2014, Kraków 2015A. Morstin, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66, s.139-154.
  Google Scholar

K. Surmiak-Domańska, Kieślowski. Zbliżenie, Warszawa 2018, s. 430-431.
  Google Scholar

M. Przylipiak, Krótkie filmy, „Dekalog” oraz „Podwójne życie Weroniki” w zwierciadle polskiej krytyki filmowej, „Kwartalnik Filmowy” 1998, nr 24, s. 156.
  Google Scholar

Wywiad Donaty Subbotko z Andrzejem Głowackim, Wstydzę się, żeśmy spieprzyli ten świat, „Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny”, 31.03.2017: http://wyborcza.pl/magazyn/7,124059,21576585,glowacki-bog-zeslal-uchodzcow-zeby-nam-poprawic.html (dostęp: 25.09.2018).
  Google Scholar

T. Lubelski, Prawdziwy partner. Francuska krytyka filmowa o Kieślowskim, „Kwartalnik Filmowy” 1993, nr 4.
  Google Scholar

I. Sowińska, Czułe miejsca. Muzyka w filmach Krzysztofa Kieślowskiego, w: Kino Krzysztofa Kieślowskiego, red. T. Lubelski, Kraków 1997, s. 153-162.
  Google Scholar

„Popiół i diament”. Z Andrzejem Wajdą rozmawia (jp), „Film” 1958, nr 34. Cyt. za: T. Lubelski, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945-1961, Kraków 2000, s. 158-159.
  Google Scholar

M. Janion, Do Europy tak, ale z naszymi umarłymi, Warszawa 2000, s.6.
  Google Scholar

K. Kieślowski, Autobiografia, Kraków 2006, s. 169.
  Google Scholar

Wywiad Hanny Rydlewskiej z Pawłem Pawlikowskim, Czuję olimpijski spokój, „Vogue” 19.05.2018, https://www.vogue.pl/a/pawel-pawlikowski-czuje-olimpijski-spokoj (dostęp: 25.09.2018).
  Google Scholar


Published
2018-09-30

Cited by

Morstin, A. (2018) “Kieślowski versus Pawlikowski: “The Double Life of Veronique” and ‘Cold War’ as Tales of Bipartite World”, Kwartalnik Filmowy, (103), pp. 79–90. doi: 10.36744/kf.1915.

Authors

Agnieszka Morstin 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Specjalizuje się w historii kina polskiego. W 2007 r. doktoryzowała się na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie pracowała do roku 2010. Opublikowała Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym (2010); współredagowała tomy Ciało i se­ksualność w kinie polskim (2009) oraz Kompleks Konwicki (2010). Obecnie, we współpracy z Ta­deuszem Lubelskim, opracowuje notesy Andrzeja Wajdy w krakowskim archiwum reżysera, którego twórczość jest głównym przedmiotem jej prac ba­dawczych.



Statistics

Abstract views: 122
PDF downloads: 49


License

Copyright (c) 2018 Agnieszka Morstin

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.