Mocne filmy i głębokie kompleksy. „Róża” Wojtka Smarzowskiego wobec „Jak być kochaną” Wojciecha J. Hasa
Abstrakt
Tekst jest analizą porównawczą filmów Róża Wojtka Smarzowskiego i Jak być kochaną Wojciecha J. Hasa jako utworów, które łączy temat związany m.in. z przemocą seksualną w czasie II wojny światowej. Uwzględniając kontekst historycznofilmowy ich powstania oraz przynależność do grupy filmów mierzących się z problematyką wojennej i powojennej traumy, autorka zwraca uwagę na dokonujące się na przestrzeni pięćdziesięciu lat zmiany języka filmowego oraz sposobu przedstawiania zjawisk przemocy (gwałty wojenne na kobietach). Ponadto analizuje wizerunek akowca w obu filmach, a także rolę i sposób konstrukcji bohaterki oraz jej miejsce w świecie przedstawionym.
Słowa kluczowe:
Wojciech Smarzowski, Wojciech Jerzy Has, II wojna światowa, przemoc seksualnaBibliografia
Błoński Jan, Biedni Polacy patrzą na getto, "Tygodnik Powszechny" 1987, nr 2.
Google Scholar
Czerwiakowska Ewa, Pamięć kobiet, "Karta" 2008, nr 57, s.62.
Google Scholar
Debiuty polskiego kina, M. Hendrykowski red., Konin 1998, s.58.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945 - 1961, Kraków 2000, s. 80.
Google Scholar
Madej Alina, Kino. Władza. Publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949, Bielsko-Biała 2002, s. 172-173 i 180.
Google Scholar
Osiecka Agnieszka, fragment piosenki w wyk. E. Fettinga towarzyszącej czołówce filmu Prawo i pięść (1964), reż. J. Hoffman.
Google Scholar
Ossowska Maria, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 2000, s. 76.
Google Scholar
Plűschke Helene, Dziennik śląski. Fragmenty niepublikowanego dziennika, tłum. E. Czerwiakowska, "Karta" 2008, nr 57, s. 74-75.
Google Scholar
Styron William, Wybór Zofii, tłum. Z. Batko, Warszawa 2010, s. 284.
Google Scholar
Autorzy
Agnieszka Morstinkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Specjalizuje się w historii kina polskiego. Swoje badania prowadzi z perspektywy antropologii kultury, a także pod kątem filmowych przedstawień procesów historycznych. Opublikowała Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym (2010); współredagowała tomy Ciało i seksualność w kinie polskim (2009) oraz Kompleks Konwicki (2010). Obecnie przygotowuje pracę Energia Polonii (o filmach Andrzeja Wajdy), a także książkę poświęconą wizerunkom ziemiaństwa i arystokracji w kinie polskim.
Statystyki
Abstract views: 26PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Agnieszka Morstin

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Agnieszka Morstin, Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Agnieszka Morstin, Kieślowski versus Pawlikowski. „Podwójne życie Weroniki” i „Zimna wojna” jako opowieści o świecie dwudzielnym , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń