Powerful Films and Deep Complexes: Wojtek Smarzowski’s “Rose” and Wojciech J. Has’ “How to Be Loved”

Agnieszka Morstin

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University (Poland)

Abstract

The article is a comparative analysis of Wojtek Smarzowski’s Rose (Róża) and Wojciech J. Has’ How to be loved (Jak być kochaną), films that are connected in their theme of sexual violence in the context of the Second World War. Taking into the account the historical context within which the films were made, and the post-war trauma, the author points to the changes that took place over the last fifty years in the language of film and ways of presenting violence (in particular, war rape of women). In addition the author also considers the image of a soldier of the Polish Home Army (Armia Krajowa) in both films, the role and the way the female protagonist is constructed, and her place in the presented world.


Keywords:

Wojciech Smarzowski, Wojciech Jerzy Has, World War II, sexual violence

Błoński Jan, Biedni Polacy patrzą na getto, "Tygodnik Powszechny" 1987, nr 2.
  Google Scholar

Czerwiakowska Ewa, Pamięć kobiet, "Karta" 2008, nr 57, s.62.
  Google Scholar

Debiuty polskiego kina, M. Hendrykowski red., Konin 1998, s.58.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Strategie autorskie w polskim filmie fabularnym lat 1945 - 1961, Kraków 2000, s. 80.
  Google Scholar

Madej Alina, Kino. Władza. Publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949, Bielsko-Biała 2002, s. 172-173 i 180.
  Google Scholar

Osiecka Agnieszka, fragment piosenki w wyk. E. Fettinga towarzyszącej czołówce filmu Prawo i pięść (1964), reż. J. Hoffman.
  Google Scholar

Ossowska Maria, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 2000, s. 76.
  Google Scholar

Plűschke Helene, Dziennik śląski. Fragmenty niepublikowanego dziennika, tłum. E. Czerwiakowska, "Karta" 2008, nr 57, s. 74-75.
  Google Scholar

Styron William, Wybór Zofii, tłum. Z. Batko, Warszawa 2010, s. 284.
  Google Scholar


Published
2012-06-30

Cited by

Morstin, A. (2012) “Powerful Films and Deep Complexes: Wojtek Smarzowski’s “Rose” and Wojciech J. Has’ ‘How to Be Loved’”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), pp. 201–210. doi: 10.36744/kf.2862.

Authors

Agnieszka Morstin 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland

Specjalizuje się w historii kina polskiego. Swoje badania prowadzi z per­spektywy antropologii kultury, a także pod kątem filmowych przedstawień procesów historycznych. Opublikowała Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym (2010); współredagowała tomy Ciało i seksualność w kinie polskim (2009) oraz Kompleks Konwicki (2010). Obecnie przygotowuje pracę Energia Po­lonii (o filmach Andrzeja Wajdy), a także książkę poświęconą wizerunkom ziemiaństwa i arystokra­cji w kinie polskim.



Statistics

Abstract views: 26
PDF downloads: 7


License

Copyright (c) 2012 Agnieszka Morstin

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.