Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i „Podwójne życie Weroniki” Krzysztofa Kieślowskiego

Agnieszka Morstin

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Pierwsza część tekstu zawiera opis trzech teorii kiczu: Hermanna Brocha, Abrahama Molesa i Milana Kundery. Opis ten stwarza podstawę teoretyczną analizy Podwójnego życia Weroniki Krzysztofa Kieślowskiego, która stanowi drugą część tekstu i skupia się na takich zjawiskach, jak egzaltacja, prymat estetyzmu, tzw. religia piękna, kłamstwo estetyczne. W zakończeniu autorka stwierdza, że analiza tego filmu pozwala wskazać pojęcia składające się na słownik kiczu najwyższej próby, jednak nie uważa, by był to kicz groźny, bowiem sam fakt, że jesteśmy go w stanie zidentyfikować i poddać refleksji krytycznej oznacza, że świadomość kiczu jest obecnie znacznie wyższa niż to miało miejsce w pierwszej połowie XX wieku. Kiczu bardziej się dziś używa, niż się go przeżywa, pozwalając sobie na różne style uczestnictwa w kulturze oferującej zarówno tandetne uciechy, jak i egzaltowane estetyczne wzloty w postaci filmu Krzysztofa Kieślowskiego. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: The Story of a Certain Illusion: Theories of Kitsch and “The Double Life of Veronique” by Krzysztof Kieślowski; pierwodruk polski: „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66, s. 139-154]


Słowa kluczowe:

Krzysztof Kieślowski, kicz, Hermann Broch, Abraham Moles, Milan Kundera

Broch, Hermann. 1969. Notes on the Problem of Kitsch. W: Kitsch: an Anthology of Bad Taste. Red. G. Dorfles. New York: Universe Books.
  Google Scholar

Kieślowski, Krzysztof. 1997. O sobie. Kraków: Znak
  Google Scholar

Kundera, Milan. 1984. The Unbearable Lightness of Being. Tłum. M.H. Hein. New York: Harper&Row
  Google Scholar

Kundera, Milan. 1988. The Art. Of the Novel. Tłum. L. Asher. London: Grove Press
  Google Scholar

Lacroix, Michel. 1999. Ideologia New Age. Trans. M. Gałuszka. Katowice: Książnica.
  Google Scholar

Martuszewska, Anna. 1997. Wniebowzięcie heroiny. W: Tegoż. Ta trzecia. Problemy literatury popularnej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  Google Scholar

Moles, Abraham. 1978. Kicz, czyli sztuka szczęścia. Studium o psychologii kiczu. Tłum. A. Szczepańska, E. Wende. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
  Google Scholar

Poprzęcka, Maria. 1998. Złoty wiek złej sztuki. W: tejże. O złej sztuce. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Morstin, A. (2013) „Historia pewnego złudzenia. Teorie kiczu i «Podwójne życie Weroniki» Krzysztofa Kieślowskiego”, Kwartalnik Filmowy, (Special Issue), s. 109–126. doi: 10.36744/kf.1896.

Autorzy

Agnieszka Morstin 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktor nauk humanistycznych; specjalizuje się w historii kina polskiego. Swoje badania prowadzi z perspektywy antropologii kultury, a także pod kątem filmowych przedstawień procesów historycznych. Opublikowała Jak daleko stąd do raju? Religia jako pamięć w polskim filmie fabularnym (2010); współredagowała tomy Ciało i seksualność w kinie polskim (2009) oraz Kompleks Konwicki (2010). Obecnie przygotowuje pracę Energia Polonii (o filmach Andrzeja Wajdy), a także książkę poświęconą wizerunkom ziemiaństwa i arystokracji w kinie polskim.



Statystyki

Abstract views: 151
PDF downloads: 76


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Agnieszka Morstin

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.