Playing Chess With Duchamp: On Marcin Giżycki’s “Sculptor With a Camera”

Adam Trwoga

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polish-Japanese Academy of Information Technology (Poland)

Abstract

The aim of the article is to show the connections, both formal and in terms of content, taking place 1) between the found footage work, entitled Sculptor with a Camera. Film Passion of August Zamoyski by Marcin Giżycki, and amateur recordings by renowned Polish sculptor August Zamoyski, and 2) between Giżycki’s activities and strategies used in contemporary art (the concept of ready-made by Marcel Duchamp) and cinema (compilation film). In addition to the description and analysis referring to both Giżycki’s film and materials from the film archive of Zamoyski (containing the priceless document of life of the Polish landowning class in 1927-1929, as well as portraits of the artist’s friends, including A. Loos, A. Rubinstein, L. Marcoussis, A. Halicka, M. Kisling and the only recordings of S. I. Witkiewicz), the context of their creation and the possibilities for further use (e.g. by the Museum of Literature, which is the owner of Zamoyski’s recordings) were presented.


Keywords:

Marcin Giżycki, August Zamoyski, found footage

Błoński Jan, Teatr Witkiewicza: forma formy, „Dialog” 1967, nr 12.
  Google Scholar

Bystroń Jan Stanisław, Socjologia kina, „Ekran” 1919, nr 11,
  Google Scholar

Degler Janusz, Witkacego portret wielokrotny. Szkice i materiały do biografii (1918–1039), PIW, Warszawa 2009.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Małe, Warszawa 1996.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Kino odwróconego czasu, „Kwartalnik filmowy” nr 66, lato 2009.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Rzeźbiarz z kamerą. O filmach Augusta Zamoyskiego, w: August Zamoyski. Nie tylko z archiwum, red. Maryla Śledzianowska, Muzeum Literatury, Warszawa 2019, [publikacja złożona do druku].
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
  Google Scholar

Hendrykowska Małgorzata, Filmowcy amatorzy w Polsce przed rokiem 1939, „Images” vol. XX, no. 29, Poznań 2017.
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2017.29.4   Google Scholar

Hendrykowski Marek, Witkacy, Cocteau i inni. Amatorskie filmy Augusta Zamoyskiego, „Images” vol. XX, no. 29, Poznań 2017.
DOI: https://doi.org/10.14746/i.2017.29.1   Google Scholar

http://www.mnw.art.pl/aktualnosci/rzezby-augusta-zamoyskiego-zakupione-do-zbiorow-muzeum-narodowego-w-warszawie,510.html (dostęp 16.01.2019).
  Google Scholar

http://www.primaryinformation.org/oldsite/SEP/Something-Else-Press_Newsletter_V1N1.pdf (dostęp: 21.12.2018).
  Google Scholar

Iwaszkiewicz Jarosław, Portrety na marginesach, oprac. Paweł Kądziela, Biblioteka „Więzi”, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Karpowicz Agnieszka, Kolaż. Awangardowy gest kreacji. Themerson, Buczkowski, Białoszewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Kossakowska-Szanajca Zofia, August Zamoyski, Arkady, Warszawa 1974.
  Google Scholar

Lévi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, tłum. Andrzej Zajączkowski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969.
  Google Scholar

Manovich Lev, Język nowych mediów, tłum. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
  Google Scholar

Manovich Lev, Poetyka przestrzeni powiększonej, tłum. Anna Nacher, w: Miasto w sztuce – sztuka miasta, red. Ewa Rewers, Universitas, Kraków 2010.
  Google Scholar

Nycz Ryszard, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Instytut Badań Literackich, Warszawa 1993.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Alfabet wspomnień, PIW, Warszawa 1975.
  Google Scholar

Sudjic Deyan, B jak Bauhaus. Alfabet współczesności, tłum. Anna Sak, Karakter, Kraków 2014.
  Google Scholar

Szyma Tadeusz, Filmowe Zabawy Gucia Zamoyskiego, „Kino” 2018, nr 7.
  Google Scholar

Świtkowski Józef, Kinematografia amatorska, „Polski Przegląd Fotograficzny” 1927, nr 2.
  Google Scholar

Taras Katarzyna, Witkacy i film, Oficyna Wydawnicza Errata. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Trilling Lionel, Sincerity and Authenticity, Harvard University Press, Cambridge 1972.
  Google Scholar

Warchala Michał, Autentyczność i nowoczesność. Idea Autentyczności od Rousseau do Freuda, Universitas, Kraków 2006.
  Google Scholar

Warhol Andy, Filozofia Warhola od A do B i z powrotem, tłum. Joanna Raczyńska, Twój Styl, Warszawa 2005.
  Google Scholar

Witkiewicz Stanisław Ignacy, Listy do żony (1936–1939), oprac. Janusz Degler, PIW, Warszawa 2012.
  Google Scholar

Wróblewska-Straus Hanna, Cymelia z archiwum Augusta Zamoyskiego, w: „Ruch Muzyczny” 2007, nr 12.
  Google Scholar

Żakiewicz Anna, Witkacy [1885–1939], Edipresse, Warszawa 2006.
  Google Scholar


Published
2018-12-31

Cited by

Trwoga, A. (2018) “Playing Chess With Duchamp: On Marcin Giżycki’s ‘Sculptor With a Camera’”, Kwartalnik Filmowy, (104), pp. 204–215. doi: 10.36744/kf.1870.

Authors

Adam Trwoga 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polish-Japanese Academy of Information Technology Poland

Historyk sztuki i filmoznawca; wykładowca historii filmu oraz sztuki współczes­nej na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.



Statistics

Abstract views: 52
PDF downloads: 21


License

Copyright (c) 2018 Adam Trwoga

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.