„Pasażerka”. Obraz wyrwany z błota

Adam Cichoń

a.cichon@al.uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2707-9914

Abstrakt

W 50. rocznicę premiery Pasażerki Andrzeja Munka Tadeusz Lubelski stwierdził, że dla Jeana-Luca Godarda był to najlepszy film o wojnie jaki kiedykolwiek nakręcono. Mimo że trudno znaleźć potwierdzenie tych słów w źródłach, autor postanawia podjąć ową tezę i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Pasażerka mogłaby zyskać taki status. Tym samym stara się wykonać pracę wyobraźni, którą Georges Didi-Huberman zalecał jako metodę pozwalającą „mimo wszystko” mierzyć się z „niewyobrażalnym”. Jej założenia, a także te właściwe Benjaminowskiemu materializmowi historycznemu zostają w niniejszym artykule użyte do przemyślenia metod montażowych, które zastosowano w Pasażerce. Jest to bowiem wyjątkowy przykład filmu dokończonego po śmierci reżysera. Sposób zmontowania pozwala podjąć namysł nad traumą, a jednocześnie daje niezwykłe świadectwo obrazu wydobytego z błota „niewyobrażalnego”.


Słowa kluczowe:

Andrzej Munk, Jean-Luc Godard, Georges Didi-Huberman, trauma, niewyobrażalne, kino polskie

Adorno, T. W. (2003). Kulturkritik und Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  Google Scholar

Agamben, G. (2008). Co zostaje z Auschwitz (tłum. S. Królak). Warszawa: Sic!
  Google Scholar

Barthes, R. (1996). Światło obrazu. Uwagi o fotografii (tłum. J. Trznadel). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Benjamin, W. (2012). O pojęciu historii. W: W. Benjamin, Konstelacje (tłum. A. Lipszyc, A. Wołkowicz). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Deleuze, G. (2008). Kino 1. Obraz-ruch, Kino 2. Obraz-czas (tłum. J. Margański). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Derrida, J. (2000). Szibbolet dla Paula Celana (tłum. A. Dziadek). Bytom: FA-art.
  Google Scholar

Didi-Huberman, G. (1982). Invention de l’Hystérie: Charcot et l’Iconographie Photographique de la Salpêtrière. Paris: Macula.
  Google Scholar

Didi-Huberman, G. (2008). Obrazy mimo wszystko (tłum. M. Kubiak Ho-Chi). Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Didi-Huberman, G. (2011). Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki (tłum. B. Brzezicka). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Eberhardt, K. (1974). Film jest snem. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Freud, S. (2005). Poza zasadą przyjemności (tłum. J. Prokopiuk). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  Google Scholar

Hendrykowski, M. (2007). Andrzej Munk. Warszawa: Towarzystwo Więź.
  Google Scholar

Kwiatkowska, P. (2003). Struktury pamięci. Obrazy czasoprzestrzeni w filmie „Pasażerka” Andrzeja Munka. Kwartalnik Filmowy, (43), ss. 22-47.
  Google Scholar

Sebald, G. W. (2012). Wojna powietrzna i literatura (tłum. M. Łukasiewicz). Warszawa: W.A.B.
  Google Scholar

Woroszylski, W. (1964). Andrzej Munk. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Wróbel, S. (2017). Obrazy mimo woli. Wokół obrazu myśli Georges’a Didi-Hubermana. Kalisz: Galeria Sztuki im. Jana Tarasina.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-08-17

Cited By / Share

Cichoń, A. (2021) „«Pasażerka». Obraz wyrwany z błota”, Kwartalnik Filmowy, (114), s. 88–103. doi: 10.36744/kf.777.

Autorzy

Adam Cichoń 
a.cichon@al.uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-2707-9914

Absolwent filozofii na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie doktorant na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje rozprawę dotyczącą ekspresji obrazu filmowego w kontekście filozofii kina Gilles’a Deleuze’a. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym” i „Sztuce i Filozofii”. Interesują go interdyscyplinarne studia dotyczące obszarów przecinania się filozofii z innymi dziedzinami sztuki.



Statystyki

Abstract views: 397
PDF downloads: 297


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Adam Cichoń

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.