„Korfulamu” – podróże przez czas w kinie Theodorosa Angelopoulosa
Abstrakt
Ważną figurą w twórczości Theodorosa Angelopoulosa jest uchodźca, a wielu z jego bohaterów ma właśnie taki status. Co jednak istotne, czują się oni uchodźcami niezależnie od miejsca, w którym się znajdują. Są skazani na tułaczkę, na ciągłą podróż z miejsca na miejsce w poszukiwaniu upragnionego domu. Angelopoulos podkreślał, że także jego filmy są poszukiwaniem i dlatego każdy z nich jest podróżą. Tematyka ta jest u niego w dużym stopniu powiązana z kategorią czasu. Podróż powinniśmy bowiem rozumieć w możliwie szerokim sensie, także jako życie człowieka. Reżyser poświęca wielką uwagę upływowi czasu, czego dowodem są takie filmy, jak Wieczność i jeden dzień czy Podróż na Cyterę. Wzajemne powiązanie czasu i tematyki podróży wydaje się jedną z najgłębszych intencji greckiego twórcy. W artykule Cichoń podejmuję próbę interpretacji filmów Angelopoulosa jako swoistych podróży przez czas.
Słowa kluczowe:
Theodoros Angelopoulos, kino greckie, podróż, czasBibliografia
Deleuze Gilles, Fałda. Leibnitz a barok, przeł. Janik Mateusz., Królak Sławomir., Wydanictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Google Scholar
Deleuze Gilles, Kino, przeł. Margański Janusz., Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2008.
Google Scholar
Fainaru Dan (red.), Theodoros Angelopoulos. Interviews, University Press of Mississippi, Jackson 2001.
Google Scholar
Horton Andrew (red.), Last modernist. The films of Theo Angelopoulos, Flicks Books, Trowbridge 1997.
Google Scholar
Horton Andrew, The Films of Theo Angelopoulos. A Cinema of Contemplation, Princeton University Press, Princeton 1998.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400884421
Google Scholar
Mrówka Kazimierz, Heraklit. Fragmenty: nowy przekład i komentarz, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
Google Scholar
Pseudo-Platon, Alkidiades I i inne dialogi oraz definicje, przeł. Regner Leopold., Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.
Google Scholar
Syska Rafał, Poezja obrazu: filmy Theo Angelopoulosa, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2008.
Google Scholar
Autorzy
Adam Cichońadam.cichon@op.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-2707-9914
Doktorant Wydziału „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się filozofią, szeroko pojętym kinem europejskim oraz slow cinema. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą ekspresji obrazu filmowego w kontekście teorii kina Gilles’a Deleuze’a.
Statystyki
Abstract views: 352PDF downloads: 299
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Adam Cichoń
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Adam Cichoń, „Pasażerka”. Obraz wyrwany z błota , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Adam Cichoń, Deleuze’a walka z kliszami, czyli o poszukiwaniu widzialności w kinie słów kilka , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku