Stary mit w nowej odsłonie. Kinematografia rosyjska wobec kryzysu tożsamości

Ilya Tsibets

tibchik@tut.by
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6056-0673

Abstrakt

W artykule autor skupia się na problematyce kina o przeszłości imperialnej Rosji, które w XXI w. jest aktywnie wspierane przez obecne władze tego kraju. W pierwszej części tekstu autor odwołuje się do przykładów filmowych z lat 90. i pierwszej dekady XXI w. nawiązujących do wątku imperialnego, udowadniając, że medium filmowe stopniowo stało się narzędziem rosyjskiej polityki historycznej, która sprowadza się do odbudowywania mitu „wielkiej Rosji”. Nasilające się tendencje imperialistyczne są objawem ideowego i tożsamościowego kryzysu, który zaktualizował się podczas transformacji ustrojowej na początku lat 90.  i trwa w zmodyfikowanej formie do dnia dzisiejszego. Druga część tekstu jest analizą recepcji filmu Matylda (reż. Aleksiej Uczitiel, 2017). Reakcja przedstawicieli władzy i części społeczeństwa rosyjskiego na ten film świadczy o kryzysie rosyjskiej ideologii i o szerzeniu się autokracji, co w perspektywie może doprowadzić do demontażu państwa rosyjskiego.


Słowa kluczowe:

kino rosyjskie, kryzys tożsamości

Artamonow A., „Russkij kowczieg” w Kannach, w: „Seans” 2016, nr 65, s. 17.
  Google Scholar

Barthes R., Mitologie, Warszawa, Wydawnictwo KR, 2000, ISBN 83-86989-61-0.
  Google Scholar

Gatow W., Zakrytyje okna, w: „Seans” 2016, nr 65, s. 282.
  Google Scholar

Higson A., Idea kinematografii narodowej, w: Kino Europy, Sitarski Piotr (red.),Kraków, Rabid, 2001, ISBN 83-88668-16-1.
  Google Scholar

Hobsbawm E., Ranger T., Tradycja wynaleziona, Kraków, Wydawnictwo UJ, 2008, ISBN 978-83-233-2455-3.
  Google Scholar

Kaspe S., Impierija i modernizacka. Obszczaja model’ i rossijskaja specyfilka, Moskwa, Rossijskaja politiczieskaja encyklopiedija, 2001, ISBN 5-8243-0228-6.
  Google Scholar

Krasowski A., Mamy obowiązk walczyć o widza, wywiad przepr. Małgorzata Steciak, w: „Ekrany” 2017, Nr 5(39), s.15.
  Google Scholar

Mosiejko A., Mify Rossii: mifologiczeskije dominanty w sowriemiennoj rossijskoj miental'nosti, Moskwa, Institut Afriki RAN, 2003, ISBN 5201049117.
  Google Scholar

Rosenstone, R. A., Historia w obrazach/historia w słowach: rozważania nad możliwością przedstawienia historii na taśmie filmowej, w: Film i historia. Antologia, Kurz Iwona (red.), Warszawa, Wydawnictwo UW, 2008, ISBN 978-83-235-0403-0.
  Google Scholar

Syska K., Soc-nostalgia. Aktualizacja radzieckich mitów, w: „Ekrany” 2017, Nr 5(39), s. 19-23.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Tsibets, I. (2019) „Stary mit w nowej odsłonie. Kinematografia rosyjska wobec kryzysu tożsamości”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), s. 155–166. doi: 10.36744/kf.52.

Autorzy

Ilya Tsibets 
tibchik@tut.by
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0001-6056-0673

Studiuje kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim. Zajmuje się problematyką historyczną we współczesnej kulturze audiowizualnej Rosji, a także społeczno-kulturowymi oraz historycznymi zagadnieniami dotyczącymi szeroko pojętej Europy Wschodniej.



Statystyki

Abstract views: 465
PDF downloads: 609


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Ilya Tsibets

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.