Ostatni czarnoksiężnik zachodniego świata

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Giżycki pisze o Harrym Smithie, jednym z największych ekscentryków kina XX w. Choć mało znany, Smith – filmowiec, malarz, muzykolog, okultysta, alchemik i mieszkaniec słynnego hotelu Chelsea – zajmuje szczególne miejsce w świecie współczesnej animacji. Poświęcił 20 lat swojego życia filmowi Heaven and Earth Magic Feature (1961), a jego główne dzieło cieszy się obecnie statusem filmu kultowego.



Słowa kluczowe:

Harry Smith, kino eksperymentalne, kino amerykańskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2001) „Ostatni czarnoksiężnik zachodniego świata”, Kwartalnik Filmowy, (34), s. 232–237. doi: 10.36744/kf.4165.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii fil­mu i zjawisk współczesnej kultury artysty­cznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował: Postmo­dernizm - kultura wyczerpania (1988), Wal­ka o film artystyczny w międzywojennej Polsce (1989), Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego (1996), Nie tylko Disney (2000).



Statystyki

Abstract views: 109
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.