Slavoj Žižek o filmie. Hitchcock, Lynch, Kieślowski i inni
Abstrakt
Slavoj Žižek, filozof i socjolog wywodzący się z lacanowskiego nurtu psychoanalizy, od lat interesuje się filmem. Objaśnia najważniejsze koncepcje Lacana, odwołując się do przykładów z dziedziny filmu, a film ogląda przez pryzmat psychoanalizy. Film jest dla niego częścią kultury popularnej, która jest mocno uwikłana w kontekst ideologiczny i ekonomiczny. Autorka przedstawa najważniejsze tezy Žižka dotyczące teorii i historii filmu. Pożywką dla jego teoretycznych rozważań od lat jest twórczość Alfreda Hitchcocka. Analizował szczegółowo przebieg linii opowiadania i konstrukcję postaci w jego filmach, co pozwoliło mu na wyodrębnienie różnych etapów rozwojowych tej twórczości. Žižka interesuje zwłaszcza kwestia spojrzenia (gaze) i odbioru filmowego. Dzieło traktuje jako formę dyskursu psychoanalitycznego. Szczególnie podatna na tego rodzaju odczytania jest też twórczość Davida Lyncha. Z kolei Kieślowski interesuje go ze względu na relacje między Reality, Real, Imaginary i Subjectivity.
Słowa kluczowe:
Slavoj Žižek, psychoanaliza, HitchcockBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Teresa Rutkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.
Statystyki
Abstract views: 2PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Teresa Rutkowska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Teresa Rutkowska, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Teresa Rutkowska, Film i muzyka w procesie integracji , Kwartalnik Filmowy: Nr 129 (2025): Trauma
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Teresa Rutkowska, Table des matières , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)