Budowanie wspólnoty
Marta Stańczyk
marta1.stanczyk@uj.edu.plUniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-1698-7845
Abstrakt
Tekst jest recenzją książki Justyny Hanny Budzik Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary (2023), w której badaczka snuje refleksję nad współczesnym polskim kinem i fotografią w duchu nowej humanistyki oraz studiów nad kulturą wizualną. Publikacja ma charakter kolażowy, autorka porównuje ją do wideoeseju – nie próbuje dokonać syntezy kina ostatniej dekady, lecz wskazuje, jakie nowe prądy myślenia ujawniają się we współczesnej polskiej kulturze wizualnej. Decyduje się na trzy ścieżki, a zarazem metodologie. O doświadczeniu transformacyjnym i blokowiskach opowiada przez pryzmat widmontologii, o kontakcie człowieka z naturą – w kluczu humanistyki ekologicznej, z kolei o gwałtownych protestach i przemianach sfery publicznej – przez kategorię obrazu-sztandaru.
Słowa kluczowe:
polska kultura wizualna, widmontologia, antropocień, obraz-sztandar, kino, fotografiaBibliografia
Budzik, J. H. (2023). Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
DOI: https://doi.org/10.31261/PN.4163
Google Scholar
Autorzy
Marta Stańczykmarta1.stanczyk@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-1698-7845
Adiunktka w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego i redaktorka czasopisma „Ekrany”. Autorka książek o współczesnym kinie i teorii filmu: Czas w kinie. Doświadczenie temporalne w „slow cinema” (2019) oraz Filmowe sensorium. Teoria zmysłów i jej krytyczny potencjał (2023); członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz European Network for Cinema and Media Studies, gdzie współprowadzi grupę roboczą Film Animal Studies. Interesują ją narracje mniejszościowe i dyskursy krytyczne – przede wszystkim feministyczne i posthumanistyczne.
Statystyki
Abstract views: 34PDF downloads: 29
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marta Stańczyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marta Stańczyk, Czas depresji , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Marta Stańczyk, Wiwisekcja wczesnego kina. Eksperymenty na zwierzętach i początki przemysłu filmowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marta Stańczyk, Praktyka w służbie teorii , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marta Stańczyk, Doświadczanie transcendencji – współczesne kino religijne , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Marta Stańczyk, Barbarzyńca w ogrodzie. Przyczynek do dekolonizacji historii zwierząt w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych