Realizm i kreacja. Redagowanie Polskiej Kroniki Filmowej w latach 1956-1970

Marek Kosma Cieśliński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor analizuje kolejne wydania Polskiej Kroniki Filmowej z lat 1956-1970 pod kątem zmieniających się na przestrzeni lat związków filmu i polityki. Cieśliński wskazuje momenty w których w stylistyce kina politycznego realizowanej przez PKF w czasach stalinowskiego socrealizmu oraz w epoce gierkowskiej propagandy sukcesu, które odznaczały się szczególną intensywnością ideologicznego oddziaływania, pojawia się większa dywersyfikacja wykorzystywanych środków wyrazu w okresach w których cele ideologiczne odchodziły na dalszy plan. Autor śledzi jak atmosfera walki i mobilizacji podporządkowana w sztuce dogmatom socrealizmu, zaczęła ulegać rozluźnieniu i powoli pojawiały się tematy odmienne w poetyce i treści od dotychczasowej powagi i czujności, zaczął pojawiać się żartobliwy ton, zamiast sylwetek przodowników portrety zwykłych ludzi, a nowym obszarem poszukiwań stała się obserwacja codziennej rzeczywistości przynosząca materiały po raz pierwszy dostrzegające negatywne aspekty życia. Cieśliński dość szczegółowo analizuje zmiany w doborze zdjęć i ujęć, stosowanych technik filmowania, zmiany w tematyce, treści i tonie komentarzy.



Słowa kluczowe:

Polska Kronika Filmowa, PRL, socrealizm

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Cieśliński, M. K. (2005) „Realizm i kreacja. Redagowanie Polskiej Kroniki Filmowej w latach 1956-1970”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 104–129. doi: 10.36744/kf.3579.

Autorzy

Marek Kosma Cieśliński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwent filmoznawstwa UJ. Zrobił doktorat na temat ideologii i propagandy w Polskiej Kronice Fil­mowej. Interesuje się problematyką perswazji i manipulac ji w filmie dokumentalnym i telewizji. Autor kilkunastu prac w tomach zbiorowych. Pracownik Instytucji Filmowej Silesia-Film w Katowicach.



Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 12


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Marek Kosma Cieśliński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.