Dekada strachu

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Rewolucja Kulturalna (1966-1976) – jedna z największych tragedii, jakiej doświadczył naród chiński - przyniosła dotkliwe straty i nieodwracalne zmiany zarówno w sferze politycznej, jak i społecznej, kulturalnej czy moralnej. Spustoszyła wielowiekowe dziedzictwo materialnej i duchowej kultury Chin. Alicja Helman przedstawia echa tego okresu w filmach najważniejszych twórców V generacji: Chena Kaige (Żegnaj, moja konkubino, 1993), Tiana Zhuanghuanga (Niebieski latawiec, 1993) i Zhanga Yimou (Aby żyć, 1994). Analizując wybrane sceny, autorka zwraca uwagę, że filmy te nie opowiadają w bezpośredni sposób o wydarzeniach Rewolucji Kulturalnej. Poruszanie tego tematu było oczywiście źle postrzegane przez chińską władzę. Dlatego też Rewolucja Kulturalna stanowi jedynie tło dla losów bohaterów. Według Helman siła tych filmów wynika z licznych aluzji werbalnych, umiejętnie skonstruowanych podtekstów oraz posłużenia się siatką ikon i znaczeń, które są czytelne także dla odbiorców spoza kręgu kultury chińskiej, nieznających historii tego narodu.



Słowa kluczowe:

kino chińskie, Rewolucja Kulturalna, trauma

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Helman, A. (2008) „Dekada strachu”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 123–136. doi: 10.36744/kf.3280.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowa­dzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adapta­cje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hisz­pański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.