Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną
Abstrakt
W latach 20. ubiegłego wieku Bronisław Malinowski pisał, że celem i ambicją antropologa powinno być uchwycenie tubylczego punktu widzenia, stosunku krajowca do życia, zrozumienie jego poglądu na jego świat. Pierwszym poważnym studium, które miało ucieleśniać ów postulat był projekt Sola Wortha i Johna Adaira, opisany zresztą w książce Through Navajo Eyes (1972). Odnosząc się do tej pracy, Sikora analizuje kilka współczesnych przykładów filmów spoza dyscypliny, wykorzystujących jednak perspektywę „tubylców”. Koncentruje się przede wszystkim na filmach Przeznaczone do burdelu (reż. Z. Briski, R. Kauffman, 2004), Latawce (reż. B. Dzianowicz, 2007) i Un autre regard (reż. M. Latałło, 2007).
Słowa kluczowe:
Bronisław Malinowski, antropologia, InnyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), Autor książki Fotografia. Miedzy dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Portret podwójny. Wizerunek depresji , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Sławomir Sikora, Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010) , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Sławomir Sikora, „5 x 2” – wersja żeńska i męska , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Sławomir Sikora, Sybin – centrum Rumunii, centrum Europy, centrum świata… , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Karolina Dudek, Sławomir Sikora, „Przeznaczenie mnie niosło...”. Z Andrzejem Dybczakiem o „Gugarze” rozmawiają Karolina Dudek i Sławomir Sikora , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, „Gugara”, kilka uwag w przypisie... , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, Widziane pod słońce. Rzeczy mgliste , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Sławomir Sikora, Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość