Nos Kentridge’a

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor zaczyna swoje rozważania od porównania Nosa Gogola z operą Dymitra Szostakowicza według tej sztuki, wystawioną w Metropolitan Opera w Nowym Jorku Przypomnienie, że biograf kompozytora – Sołomon Wołkow jako pierwszy zobaczył w Nosie Szostakowicza dzieło autobiograficzne, staje się zaś okazją do nakreślenia zawiłości artystycznych losów Szostakowicza. Kolejne akapity Giżycki poświęca reżyserowi i scenografowi wspomnianego nowojorskiego spektaklu - Williamowi Kentridge’owi, Giżycki przybliża dziewięć filmów Kentridge’a powstałych w latach 1989-2003 tworzących cykl, którego bohaterem jest niejaki Soho Eckstein, fikcyjny magnat przemysłowy. Pisze też jak doświadczenie animatora Kentridge wykorzystuje w swoich spektaklach teatralnych i inscenizacjach oper, w których zawsze dużą rolę odgrywają projekcje (m.in. w Nosie Szostakowicza).


Słowa kluczowe:

Dymitr Szostakowicz, Sołomon Wołkow, William Kentridge, opera

Gogol Mikołaj, Nos, w: J. Tuwim, Z rosyjskiego, PIW, Warszawa 1954, s. 362, 374.
  Google Scholar

Gurewitsch Matthew, As Plain as the Nose on His Stage, „The New York Times”, 24.02.2010, http://www.nytimes.com/2010/02/28/arts/music/28kentridge.html [dostęp: 26.02.2010].
  Google Scholar

Mishra Michael, A Shostakovich Companion, Praeger, Westport – London 2008, s. 52, 59.
  Google Scholar

Moins Philippe, William Kentridge: Quite the Opposite of Cartoons, „Animation World Magazine” 1998, nr 3, http://www.awn.com/mag/issue3.7/3.7pages/3.7moinskentridge.html [dostęp: 26.02.2010].
  Google Scholar

Prodeus Adriana, Kentridge w Polsce, „Dwutygodnik” 2009, nr 17, http://www.dwutygodnik.com.pl/artykul/631-kentridge-w-polsce.html [dostęp: 26.02.2010].
  Google Scholar

Tomkins Calvin, Lines of Resistance, „The New Yorker” 2010, nr 45, s. 59.
  Google Scholar

Volkov Solomon, Shostakovich and Stalin: The Extraordinary Relationship Between the Great Composer and the Brutal Dictator, Alfred A. Knopf, London 2004.
  Google Scholar

Wołkow Sołomon, Szostakowicz i Stalin: chudożnik i car, Moskwa 2004, s. 174, 177.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2010) „Nos Kentridge’a”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 214–219. doi: 10.36744/kf.3088.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.